Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Błękitna Fala - OP0A42
najszybszy pociąg PKP
Właściciel: SNUFFER
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 113 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 28-01-2008
Data utworzenia: 28-01-2008
Data opublikowania: 28-01-2008
Ostatnio zmodyfikowano: 20-05-2009
8x znaleziona
6x nieznaleziona
5 komentarze
watchers 4 obserwatorów
7 odwiedzających
2 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki
kid.gifdog2.gifsnow_icon.gifbike2.gif

SD80 włoskiej produkcji wagon motorowy z 1949 roku. Pierwsze trzy i jedyne egzemplarze SD80 trafiły do Polski w 1951 roku. Od 1953 roku zaczęły swoje planowe kursy na trasie Warszawa Wschodnia - Gdynia, nieprzerwanie przez sześć lat. W 1959 roku uruchomiono kolejne połączenie z wykorzystaniem SD80 na trasie Warszawa Wschodnia - Bydgoszcz.
  Od 1961 r. wagon motorowy SD80 kursował pod nazwą Błękitna fala na trasie Warszawa - Świnoujście osiągał prędkość techniczną 100,9 km/h i był to najszybszy pociąg w PKP.
   Wszystkie 3 egzemplarze pracowały do pierwszej połowy lat 70 tych. Ocalał tylko jeden SD80-02, który w latach 70 tych był eksponatem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Obecnie niszczeje pomiędzy dworcem Warszawa Zachodnia, a Muzeum Kolejnictwa. Los dwóch pozostałych wagonów motorowych jest nieznany.
Warto podkreślić, że te pojazdy szynowe 40 lat wcześniej pokonywały trasę z Warszawy do Poznania tylko o pół godziny dłużej niż obecne pociągi InterCity.

  Dziś to jedyny tego typu zabytkowy pojazd w Polsce,  który został pozbawiony opieki. Jest jeszcze niewielka szansa, aby wagon odremontować i eksponować dla przyszłych pokoleń. Trzeba jednak pamiętać, że z roku na rok możliwość na jego uratowanie maleje.

(za Fundacją Ery Parowozów)

Snuffery z przykrością zauważają, iz za komuny pociąg był eksponatem a za wolnej Rzplitej jest wrakiem, podobnie jak wiele elementów naszej gospodarki:(W obecnym stanie raczej nie ma szans na jego uratowanie gdyż wymagałoby to znacznych nakładów a forsy, jak to w kapitaliźmie, ze świecą nie uświadczysz. Polecamy wycieczkę do najszybszego pociągu PKP; czort wie ile tam jeszcze postoi.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
************
widok z kabiny
kierownik pociągu
spojlak
Wpisy do logu: znaleziona 8x nieznaleziona 6x komentarz 5x Obrazki/zdjęcia 4x Wszystkie wpisy Galeria