Polonia Maior to po łacinie Wielka Polska. Jest to określenie krainy historycznej, której granice jest trudno jednoznacznie określić, gdyż zmieniały się wielokrotnie od czasu powstania tego pojęcia, aż do współczesności. Przyjmuje się zasadniczo, że Wielkopolska właściwa to teren Ziemi Poznańskiej i Ziemi Kaliskiej z miastami: Poznań, Kalisz, Konin, Piła, Ostrów Wielkopolski, Gniezno i Leszno. Po ukształtowaniu się województw, wyodrębniły się województwo Poznańskie i Kaliskie, ciekawostką jest, że sejmiki ziemskie odbywały się w Środzie Wielkopolskiej.
Wielkopolska nie ma herbu, historycznie na początku znakiem herbowym był biały orzeł, jednak był on bardziej herbem linii Piastów, niż krainy, był okres kiedy Wielkopolska pieczętowała się herbem Ziemi Kaliskiej, ale po latach wrócił on do swojego pierwotnego znaczenia.
II Wojna Światowa też ciężko doświadczyła mieszkańców Wielkopolski, gdyż tereny te zostały nazwane „Warthegau” i uznane za ziemię niemiecką. Krążył w czasie wojny i później dowcip: „dlaczego w Wielkopolsce nie było ruchu oporu ? – bo Hitler zakazał ! ” miał to być dowcip o zamiłowaniu Wielkopolan do porządku, niestety sprawy miały się inaczej… Namiestnik Artur Graiser, wprowadził represje i bardzo brutalną germanizację całego terenu czego skutkiem było wysiedlenie ponad pół miliona ludności polskiej i sprowadzenie w to miejsce przesiedleńców niemieckich z terenów wschodnich.
Źródłem informacji jak i zamieszczonych grafik jest wikipedia.
Projekt:
W projekcie staraliśmy sie pokazać, że Wielkopolska to nie tylko pyry i koziołki a wiele innych nie kojarzonych z tym miejscem faktów znanych i nieznanych. Pracowało nad nim grono wielkopolskich keszerów, tak więc pomysły i sposoby "kitrania" są zróżnicowane, i każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
W związku z tym, że jest wielu autorów, kesze zostały podzielone na grupy, każdy autor swoją serię, kończy "małym finałem", do którego odnalezienia są potrzebne informacje zawarte w pozostałych skrzynkach autora. Zadanie jest o tyle trudne, że kesze są pomieszane, i trzeba uważać. Będzie też i łatwiej, gdyż wzory i wytyczne, będą krótsze niż w innych projektach.
Poszczególne "małe finały" zawierają małe pokratkowane kartki z odpowiednimi symbolami umożliwiające ich odpowiednią orientację, oraz specjalne przezroczyste tabliczki z takimi samymi symbolami oraz otworami.
Tylko z pierwszego napotkanego "małego finału" zabieramy jedną karteczkę, na której zamalowujemy pola z otworami. Na tą samą kartkę nakładamy kolejne tabliczki z pozostałych keszy i zamalowujemy pozostałe pola. Po zdobyciu całości na karteczce pozostanie 10 wolnych, nie zaznaczonych pól. Wtedy nalezy udać sie po tabliczkę klucz, który przyłożony do posiadanej kartki, wskaże koordy "dużego finału".
Kesz:
Koordy oczywiście wyssane z palca, no może nie do końca... Po odczytaniu właściwych współrzędnych przy pomocy kartki i klucza logicznego znalezionego w "Licheń" musisz odszukać klucz fizyczny, z kolejnymi informacjami.
W keszu znajdują się certyfikaty dla znalazców, umieszczone w osobnym pojemniku i ponumerowane.
Pamiętajcie! Oczy dookoła głowy. Pojemnik najlepiej zabrać w ustronne miejsce.
Oto spis alfabetyczny "małych finałów". Kolejność zdobywania jest dowolna.
Ankor - "Poznańscy Ułani"
brasia - "Enigma"
dptak - "Deptakowo"
kuczol - "kuczol"
maras1111 - "Niekielskie Olendry"
prjd - "prjd"
Pyra - "Licheń"
RoDaJJ - "Chór Stuligrosza"
ronja - "Ronja"
rredan - "Darz Bór"
Sniperad - "Sniperad"
taiffun - "Finał Taiffuna"
tat11 - "tej tat"