
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.

Wysokość: 146 m n.p.m.

Województwo:
Polska > kujawsko-pomorskie

Typ skrzynki:
Tradycyjna

Wielkość:
Mikro

Status:
Gotowa do szukania

Czas:
0:10 h

Długość trasy:
b.d.

Data ukrycia: 30-04-2013

Data utworzenia: 30-04-2013

Data opublikowania: 30-04-2013

Ostatnio zmodyfikowano: 30-04-2013

34x znaleziona

1x nieznaleziona

0 komentarze
0 obserwatorów

15 odwiedzających

22 x oceniona

Oceniona jako:
dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Kierat, maneż – urządzenie wykorzystujące siłę pociągową zwierząt (koni lub wołów) do napędu stacjonarnych maszyn rolniczych takich jak sieczkarnia, wialnia czy młocarnia, bądź do wydobywania wody[1]. Kierat jest zespołem przekładni zębatych, najczęściej składający się z dwóch par kół, przymocowany do ramy. Największe z kół było połączone z dyszlem służącym do zaprzęgania zwierząt pociągowych. Zwierzęta obracały przekładnię chodząc po okręgu o średnicy ok. 10 m. Napęd z kieratu do maszyn stojących w odległości kilkunastu metrów przekazywany był za pomocą wału. Wał składał się z kilku odcinków połączonych przegubami. Pierwsze kieraty były zbudowane całkowicie z drewna, łącznie z kołami zębatymi. W XIX wieku, w Polsce, rozpoczęto budować kieraty ze stali i żeliwa. Elektryfikacja wsi i upowszechnienie się silników elektrycznych na początku lat 60. XX wieku spowodowały, że kieraty na polskiej wsi wyszły całkowicie z użycia. Po wojnie stosowano systemy mechaniczne nazywane kieratami do napędzania wielu pomp naftowych znajdujących się na terenie jednej kopalni ropy naftowej. Zygmunt Gloger w książce "Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce" opisywał kieraty drewniane używane w Polsce od XVII wieku do poruszania wind i podnoszenia ciężarów. Napędzane były one wielkim kołem deptakowym, wewnątrz którego, po szczeblach, chodzili chłopi.
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.