TRZY KANAŁY
Inicjatorem i projektantem był Friedrich Wilhelm von Reden wraz z Johnem Baildonem, wzorowali się na podobnych rozwiązaniach angielskich i węgierskich. Sztolnia miała całkowitą długość 14,25 km. Wylot Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej znajdował się w Zabrzu w dolinie rzeki Bytomki na wysokości 231,4 m n.p.m.
Początek sztolni znajdował się koło szybu Krug (później Jacek I), na terenie kopalni Königsgrube, (później Król) w Królewskiej Hucie. Spadek kanału wynosił 12,35 metra. Szerokość wynosiła ok. 1,80 m, a wysokość ok. 2,5 m. Sztolnia została wybudowana na średniej głębokości 38 metrów pod poziomem gruntu i była drążona w tempie od 177 metrów do 520 metrów na rok – w zależności od warunków geologicznych. Sztolnię drążono ręcznie przy pomocy przeciwprzodków prowadzonych z 22 tzw. świetlików (niem. Lichtloch) oraz z kilku szybów. W miejscach, gdzie sztolnia była drążona w skale, nie stosowano obudowy, na pozostałych odcinkach wykonywano obudowę murowaną z kamienia lub cegły. Wentylacja sztolni odbywała się poprzez "świetliki".
Zadaniami sztolni było: odwodnienie kopalń oraz transport urobku łodziami do Kanału Kłodnickiego.
Transport węgla łodziami odbywał się od 1810 r. W celu usprawnienia transportu sztolnia miała 5 mijanek oraz trzy porty. Jednorazowo w 3 lub 4 łodziach przewożono ok. 16 ton urobku
Wzrost wydobycia węgla, wyczerpanie się płytko położonych pokładów węgla, oraz rozwój transportu drogowego i kolejowego przyczynił się do rezygnacji z tej mało wydajnej formy transportu.
W 1951 r. rozebrany został ozdobny wylot sztolni ozdobiony napisem Glück Auf (Szczęść Boże), sztolnię zamurowano. Obecnie trwają prace zmierzające do udostępnienia odcinka sztolni o długości 2,5 km pod Zabrzem w celach turystycznych.
Tutaj właśnie rozpoczynał się Kanał Kłodnicki.
UWAGA: SKRZYNKA JEST CZĘŚCIĄ PROJEKTU K3
Aby zdobyć skrzynkę finałową K3: Finał / SA
KONIECZNIE ZAPISZ KOD
Skrzynka
Dzisiaj w tym miejscu zobaczycie ulicę, kiedyś tędy rozpoczynał swój bieg kanał.
Wylot sztolni jest odbudowywany, zobaczycie go obecnie tylko przez płot.