Wielu jadąc przez Olkusz nawet nie zwraca uwagi że przed budynkiem Zarządu Dróg w Olkuszu stoi wspaniały zabytkowy walec drogowy napędzany kotłem parowym.
Walec został wyprodukowany w 1910r w zakładach Prager Maschinenbau we Wiedniu.
Od początku wiernie służył w Olkuskim Powiecie przy budowie i modernizacji dróg.
Służbę zakończył w 1970r i przez 10 lat czekał aż został przekazany do Skansenu Maszyn Parowych w Zawierciu.
W połowie Lat 90 walec został ponownie sprowadzony do Olkusza ponieważ skansen w którym stał został zlikwidowany. Niestety podczas pobytu w Zawierciu został zdekompletowany i na chwilę obecną jest już niesprawny.
Teraz trochę danych technicznych :)
Moc: 35 km
Waga: 14 ton
Kocioł parowy opalany węglem i drewnem napędzający 2 tłoki parą o ciśnieniu 12 atm.
Prędkość max. 5km/h
Sama skrzynka to magnetyczny mikrus umieszczony poza terenem na którym znajduje się eksponat ponieważ na noc i weekendy brama jest zamykana.
Pojemnik na kordach.
Skrzynka dwusystemowa