Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
SM02 - OP63EB
zapomniana lokomotywa Ls40...
Owner: Skoko
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 121 m. ASL.
 Region: Poland > łódzkie
Cache type: Other type
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 07-04-2013
Date created: 07-04-2013
Date published: 07-04-2013
Last modification: 06-05-2014
6x Found
3x Not found
2 notes
watchers 1 watchers
3 visitors
6 x rated
Rated as: Excellent
2 x recommended
This cache is recommended by: budget-lodz, morrison-1986
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  Take special equipment  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Zapraszam do zwiedzenia miejsca w którym, po cięzkiej pracy w Łodzkiej Anilanie odpoczywa zapomniana przez wszystkich wysłużona lokomotywa...

O samej lokomotywie:

SM02 (typ Ls40) – manewrowa lokomotywa spalinowa produkowana w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie(obecnie Fablok) od 1952.

Lokomotywa nie znalazła szerszego zastosownia w PKP (seria SM02) ze względu na niewielkie osiągi (zasięg: ok. 60 km, maksymalna prędkość: 11 km/h), jednakże często, pod oznaczeniem Ls40, była używana do obsługi bocznic zakładów przemysłowych jako mała, ekonomiczna i lekka lokomotywa mogąca przetransportować niezbyt duże ładunki. W takiej roli można było je często spotkać do lat 90. XX wieku. Obecna tendencja odchodzenia małych i średnich zakładów od korzystania z transportu kolejowego doprowadziła do skasowania lub odstawienia znacznej liczby maszyn tego typu. Model Ls40 był najmniejszą (długość: 6 m, masa: 16 ton) lokomotywą normalnotorową produkowaną w powojennej Polsce. Do końca produkcji w 1961 roku chrzanowska fabryka wyprodukowała łącznie 581 sztuk Ls40.

W Polsce można spotkać jej egzemplarze:

  • Ls40-4122 w Skansenie TOZKiOS w Pyskowicach
  • Ls40-4572 w zbiorach PSMK w Parowozowni Skierniewice
  • Ls40-5438 w Skansenie PKP w Kościerzynie
  • Ls40-4115 jako pomnik w Małaszewiczach
  • Ls40-4570 w Grodzisku Wlkp., Grodziska Kolej Drezynowa
  • Ls40-5434 w zbiorach KSK Wrocław Lokomotywownia Wrocław Główny
  • Ls40-5437 jako pomnik przed bramą Cukrowni Kluczewo w Stargardzie Szczecińskim
  • Ls40-4063 czynna lokomotywa w zbiorach Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej [1]
  • Ls40-5258 czynna lokomotywa w Cukrowni „Środa” w Środzie Wielkopolskiej [2]
  • Ls40-5060 czynna lokomotywa na bocznicy dawnego MPCB Zielonka (aktualnie hurtownia paliw płynnych KOLGARD) - własność prywatna

Szybko okazało się, że niewielki silnik S-64 o mocy 44 KM okazał się zbyt mały, dlatego stopniowo zastępowano go silnikami S324HL o mocy 60 KM oraz 75 KM (takimi jak w lokomotywach Ls60).

źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/SM02

Teraz coś o keszu ;)

No cóż pomyślałem że trzeba zacząć naprawe lokomotywy... wybrałem się na miejsce i zacząłem wymianę części ;)

Wprawne oko keszera wypatrzy! 

Potrzebny dodatkowy sprzęt pod postacią pęsety, a w nocy obiwiązkowo latarka!

Uwaga na studzienki rozmieszczone w drodze do garażu...

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints