Tunel kolejowy w Bielsku-Białej – tunel kolejowy o długości 268 m na linii kolejowej nr 139, biegnący pod fragmentem ścisłego centrum Bielska-Białej – placem przed budynkiem hotelu President, ul. 3 Maja, pl. Chrobrego i ul. Zamkową. Od północnego wlotu do połowy długości mieści dwa tory, potem zwęża się do jednego (choć jest miejsce na drugi). Wysokość tunelu wynosi 6 m, jego strop znajduje się 1,5 m pod poziomem jezdni.
Tunel powstał metodą drążenia w latach 1876–1877 na budowanej linii kolejowej z Bielska do Żywca. Jego budowę (jak i całej linii) sfinansował w większości arcyksiążę Albrecht Fryderyk Habsburg. Kamień, którego użyto do budowy, pochodził z kamieniołomu z jednej z dzisiejszych podgórskich dzielnic miasta – Straconki. Nie przewidziano wówczas dalszego rozrostu miasta, dlatego też pod koniec XIX w. głębokie wykopy torowiska po obu stronach tunelu stały się poważną przeszkodą w rozwoju przestrzennym (nie powstała wschodnia pierzeja ul. 3 Maja ani nie zagospodarowano obszaru na północ od pl. Teatralnego) czy tworzeniu infrastruktury technicznej. W nocy z 2 na 3 września 1939 r. tunel został wysadzony w powietrze przez polskich saperów z 21 Batalionu Saperów pod dowództwem mjr. M. Orłowskiego (był to jedyny akt zbrojny ze strony Wojska Polskiego w Bielsku-Białej w czasie II wojny światowej). Odbudowę przeprowadzono bardzo szybko i ponowne otwarcie tunelu nastąpiło już kilka tygodni później. W latach 80. XX wieku planowano zbudować drugi tor na całej długości tunelu, jednak inwestycję tę uniemożliwiło istnienie pod nim skanalizowanych w 1860 cieków wodnych – Nipru i Młynówki (konieczne byłoby obniżenie torowiska o blisko metr, aby zmieścić się w skrajni wraz z siecią trakcyjną
Dobra, nie wysilałem się z opisem i poszło wszystko jak na wikipedii
Tunel jest ciekawym rozwiązaniem na przeprowadzenie torów przez centrum miasta, w Polsce rzadko jednak spotykanym.
***** Skrzynka
Mikrusik ukryty w jedynym słusznym miejscu - w tunelu! Aby nie było zbyt extremalnie nie trzeba głęboko włazić. Do tunelu należy wchodzić od strony południowej (tam gdzie koordy), skarbu należy szukać pomiędzy pierwszą a drugą wnęką po prawej - magnetycznie. Skrzynka na doskonale widocznym i wyróżniającym się elemencie, nic nie trzeba przewracać, przekopywać czy rozbierać. Dojście do skrzynki jest w miarę bezpieczne - znajduje się ona w miejscu gdzie jest tylko jeden tor (po przeciwnej stronie tunelu) więc pociąg nic nam nie zrobi - oczywiście nie należy wchodzić na tory! nie jest to potrzebne! uwaga na miny!
UWAGA! Tunel jest czynny i często jeżdżą tamtędy pociągi! zachowaj ostrożność!
***** Zawartość
tylko logbook i certy, BRAK PISADŁA!
You must be logged-in to see additional hints