Cóż się zmieniło od tamtego czasu? Właściwie niewiele. Nigdzie nie napotkałam świeżych informacji na temat hotelu, ani losów rzeźby. Płot nadal stoi, daszki przechylają się pod naporem śniegu, przybyło trochę rdzy, a Łodzianie wciąż mijają dzwony zastanawiając się, co to takiego. Kao nie chce, aby obecni keszerzy do nich należeli :)
Warto wspomnieć o „Konstrukcji w Procesie”, czyli festiwalu - międzynarodowym święcie sztuki, w ramach którego powstała rzeźba. O pierwszej edycji z roku 1981:
Łódzcy artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki zaprosili 54 czołowych twórców ze świata do udziału w wystawie, do której prace tworzone były na miejscu. Równie istotna jak same prace, było doświadczenie współpracy, wykorzystanie nieformalnych kontaktów i entuzjazm. Odwołując się do tradycji międzywojennej awangardy, głoszącej włączenie sztuki w obszar codzienności, projekty realizowano z dostępnych na miejscu materiałów przy pomocy robotników łódzkich fabryk, a artyści byli gośćmi robotniczych strajków, świadcząc tym samym, że to, co dzieje się w Polsce, nie jest im obojętne. Okoliczności historyczne sprawiły, że wystawa stała się manifestacją solidarności ze społeczeństwem polskim, a jej realizacja udowodniła, że możliwe było stworzenie alternatywnej wobec władzy wspólnoty: efemerycznej, otwartej na eksperyment i jednostkowość.
Festiwal po raz ostatni (siódmy) odbył się w roku 2000, aby przerodzić się w „Łódź Biennale”. Ta z kolei impreza miała być regularną formą swej poprzedniczki. Do tej pory odbyły się trzy edycje - w 2004, 2006 i 2010r.
W 2006r. otwarte zostało Muzeum Konstrukcji w Procesie. Wkrótce ekspozycje przeniesiono z Łódź Art Center do Muzeum Sztuki, a obecnie znajduje się nie-wiadomo-gdzie. Śladami festiwalu w mieście, poza „Dzwonami”, jest „Retkińska morela” oraz krzesełka w CH Manufaktura, na których można usiąść, a opatrzone są napisem „Oglądający jest rzeźbą/Patrz na innego człowieka”.
Informacje praktyczne:
Obok dzwonów funkcjonuje parking (czynny w godz. 7:00-21:00), dlatego proszę o rozsądne podejmowanie kesza w nocy. Tym bardziej, że znajduje się przy bardzo ruchliwej ulicy.
Symbol | Type | Coordinates | Description |
---|---|---|---|
Interesting place | --- | Willa Floriana Jarischa (1925 - projekt - ??). | |
Interesting place | --- | Kamienica Zygmunta Deutschmana (1902 - projekt Gustawa Landaua-Gutentegera; przebudowana 1912) - sztandarowy przykład łódzkiej secesji. |