Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Młynówka / SA - OP4C2B
Eigenaar: Silent A
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 156 meter NAP
 Provincie: Polen > opolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 08-04-2012
Gemaakt op: 07-04-2012
Gepubliceerd op: 08-04-2012
Laatste verandering: 01-09-2016
95x Gevonden
5x Niet gevonden
7 Opmerkingen
watchers 3 Volgers
9 x Bekeken
72 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
23 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: 5nip3r, art_noise, baloniarz, busiq, chyraski, deg, Driver, franciszkowe_kwiatki, jaros67, Keszołak, krusiaa, KrystianT, lisek_urwisek, lupi, Pigeonlkg19, ralkos, rexlu, Stryker, szewcu89, Tored, unieski, Zgredinho, Żywcu
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL
Młynówka (niem. Mühlgraben) to stare koryto Odry (bardzo!) często błędnie uważane za kanał. Kanał jednak to twór sztuczny a Młynówka jest naturalną odnogą Odry. Do 1600 roku Młynówka była głównym korytem Odry, po powodzi w 1600 roku rzeka przeniosła swój główny nurt na zachód i przez prawie 200 lat obecna Młynówka figurowała na planach miasta jako Oder Fluss lub Oder Strom (prąd Odry). W 1784 roku pojawia się obecna nazwa - Mühlgraben, która pochodzi od działających na obydwu brzegach młynów. Młyn książęcy (zwany później zamkowym) miał pięć kół, najstarsza wzmianka o nim pochodzi z roku 1359 – stał w miejscu obecnego przystanku na ul Piastowskiej. Młyn miejski (który jednak też podlegał jurysdykcji zamkowej) z czterema kołami postawiono po drugiej stronie Młynówki, przy ulicy Szpitalnej, pierwsza wzmianka o nim pojawia się w 1453 roku. Oba młyny spłonęły w 1881 r.

Przez lata Młynówka pełniła wiele ról – oprócz napędu dla wspomnianych młynów, na Młynówce znajdował się pierwszy w Opolu port, po Młynówce pływały (i zimowały) barki, trwał ich rozładunek i załadunek. Barki pływały do roku 1913, w którym to został oddany do użytku Port Opole w Zakrzowie.

Na Ostrówku, cyplu Pasieki, zamontowany został dźwig portowy (polecam skrzynkę Żuraw), stojący w pobliżu budynek spedycji wybudowany na miejscu dawnych magazynów w 1823 roku, był doskonałym punktem obrotu towarów. Dla usprawnienia ruchu barek i statków zbudowana została w 1886 roku śluza na Młynówce. Ulica Piastowska nazwana została wtedy ulicą Portową (Hafenstrasse).

Po powodzi w 1997 roku w ramach budowy i remontu zabezpieczeń przeciwpowodziowych Opola na Młynówce z obu stron zostały wybudowane zabezpieczenia pozwalające na odcięcie Młynówki od Odry i niewpuszczanie wysokiej wody do centrum, gdzie nie ma możliwości budowy wałów przeciwpowodziowych. Na początku Młynówki jest to jaz, a na końcu wrota, które są zamykane przy wysokim stanie wody. Zabezpieczenia chrzest bojowy przeszły w 2010 roku.

Po latach zaniedbania od kilku lat trwają remonty urządzeń hydrotechnicznych i nabrzeży Młynówki. Wyremontowany został jaz i śluza na Młynówce (nagroda w konkursie „Zabytek Zadbany” w 2006 r.), a w ramach projektu „Odra u-rzeka” wyremontowane zostały ścieżki spacerowo-rowerowe wzdłuż Młynówki - ułożone zostały nowe chodniki, ławeczki, oświetlenie, wybudowane tarasy widokowe, schody terenowe, oraz alpinaria. Uporządkowana została zieleń, posadzone nowe drzewa i krzewy. Etap projektu związany z Młynówką oficjalnie zakończył się 1 lutego 2012 roku, koszt tej zabawy – prawie 6.5 mln zł.
O skrzynce
Skrzynka nie jest umieszczona nigdzie – skrzynka znajduje się w miejscu przeładunku barek – stąd to dziwne obniżenie, które nie wynika z ostatniego remontu, istnieje tam od dawna. Obecnie nie wygląda już to tak dziwnie ale jeszcze kilka lat temu wyraźnie było widoczne i trudne do wytłumaczenia. Aby rozładunek szedł szybciej do tego miejsca była doprowadzona bocznica kolejowa – tory z dworca szły przed obecnym budynkiem poczty, ul powolnego i dochodziły do Młynówki.
*****Skrzynka*****
Skrzyneczka mikrusik, potrzebne pisadło i dobre oczy, widoczna. Uważaj aby nic nie upuścić bo stoczy się do wody.
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien