Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Młynówka / SA - OP4C2B
Owner: Silent A
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 156 m. ASL.
 Region: Poland > opolskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 08-04-2012
Date created: 07-04-2012
Date published: 08-04-2012
Last modification: 01-09-2016
95x Found
5x Not found
7 notes
watchers 3 watchers
9 visitors
72 x rated
Rated as: Excellent
23 x recommended
This cache is recommended by: 5nip3r, art_noise, baloniarz, busiq, chyraski, deg, Driver, franciszkowe_kwiatki, jaros67, Keszołak, krusiaa, KrystianT, lisek_urwisek, lupi, Pigeonlkg19, ralkos, rexlu, Stryker, szewcu89, Tored, unieski, Zgredinho, Żywcu
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Młynówka (niem. Mühlgraben) to stare koryto Odry (bardzo!) często błędnie uważane za kanał. Kanał jednak to twór sztuczny a Młynówka jest naturalną odnogą Odry. Do 1600 roku Młynówka była głównym korytem Odry, po powodzi w 1600 roku rzeka przeniosła swój główny nurt na zachód i przez prawie 200 lat obecna Młynówka figurowała na planach miasta jako Oder Fluss lub Oder Strom (prąd Odry). W 1784 roku pojawia się obecna nazwa - Mühlgraben, która pochodzi od działających na obydwu brzegach młynów. Młyn książęcy (zwany później zamkowym) miał pięć kół, najstarsza wzmianka o nim pochodzi z roku 1359 – stał w miejscu obecnego przystanku na ul Piastowskiej. Młyn miejski (który jednak też podlegał jurysdykcji zamkowej) z czterema kołami postawiono po drugiej stronie Młynówki, przy ulicy Szpitalnej, pierwsza wzmianka o nim pojawia się w 1453 roku. Oba młyny spłonęły w 1881 r.

Przez lata Młynówka pełniła wiele ról – oprócz napędu dla wspomnianych młynów, na Młynówce znajdował się pierwszy w Opolu port, po Młynówce pływały (i zimowały) barki, trwał ich rozładunek i załadunek. Barki pływały do roku 1913, w którym to został oddany do użytku Port Opole w Zakrzowie.

Na Ostrówku, cyplu Pasieki, zamontowany został dźwig portowy (polecam skrzynkę Żuraw), stojący w pobliżu budynek spedycji wybudowany na miejscu dawnych magazynów w 1823 roku, był doskonałym punktem obrotu towarów. Dla usprawnienia ruchu barek i statków zbudowana została w 1886 roku śluza na Młynówce. Ulica Piastowska nazwana została wtedy ulicą Portową (Hafenstrasse).

Po powodzi w 1997 roku w ramach budowy i remontu zabezpieczeń przeciwpowodziowych Opola na Młynówce z obu stron zostały wybudowane zabezpieczenia pozwalające na odcięcie Młynówki od Odry i niewpuszczanie wysokiej wody do centrum, gdzie nie ma możliwości budowy wałów przeciwpowodziowych. Na początku Młynówki jest to jaz, a na końcu wrota, które są zamykane przy wysokim stanie wody. Zabezpieczenia chrzest bojowy przeszły w 2010 roku.

Po latach zaniedbania od kilku lat trwają remonty urządzeń hydrotechnicznych i nabrzeży Młynówki. Wyremontowany został jaz i śluza na Młynówce (nagroda w konkursie „Zabytek Zadbany” w 2006 r.), a w ramach projektu „Odra u-rzeka” wyremontowane zostały ścieżki spacerowo-rowerowe wzdłuż Młynówki - ułożone zostały nowe chodniki, ławeczki, oświetlenie, wybudowane tarasy widokowe, schody terenowe, oraz alpinaria. Uporządkowana została zieleń, posadzone nowe drzewa i krzewy. Etap projektu związany z Młynówką oficjalnie zakończył się 1 lutego 2012 roku, koszt tej zabawy – prawie 6.5 mln zł.
O skrzynce
Skrzynka nie jest umieszczona nigdzie – skrzynka znajduje się w miejscu przeładunku barek – stąd to dziwne obniżenie, które nie wynika z ostatniego remontu, istnieje tam od dawna. Obecnie nie wygląda już to tak dziwnie ale jeszcze kilka lat temu wyraźnie było widoczne i trudne do wytłumaczenia. Aby rozładunek szedł szybciej do tego miejsca była doprowadzona bocznica kolejowa – tory z dworca szły przed obecnym budynkiem poczty, ul powolnego i dochodziły do Młynówki.
*****Skrzynka*****
Skrzyneczka mikrusik, potrzebne pisadło i dobre oczy, widoczna. Uważaj aby nic nie upuścić bo stoczy się do wody.
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 95x Not found 5x Note 7x All entries Show deletions