Młynówka (niem. Mühlgraben) to stare koryto Odry (bardzo!) często błędnie uważane za kanał. Kanał jednak to twór sztuczny a Młynówka jest naturalną odnogą Odry. Do 1600 roku Młynówka była głównym korytem Odry, po powodzi w 1600 roku rzeka przeniosła swój główny nurt na zachód i przez prawie 200 lat obecna Młynówka figurowała na planach miasta jako Oder Fluss lub Oder Strom (prąd Odry). W 1784 roku pojawia się obecna nazwa - Mühlgraben, która pochodzi od działających na obydwu brzegach młynów. Młyn książęcy (zwany później zamkowym) miał pięć kół, najstarsza wzmianka o nim pochodzi z roku 1359 – stał w miejscu obecnego przystanku na ul Piastowskiej. Młyn miejski (który jednak też podlegał jurysdykcji zamkowej) z czterema kołami postawiono po drugiej stronie Młynówki, przy ulicy Szpitalnej, pierwsza wzmianka o nim pojawia się w 1453 roku. Oba młyny spłonęły w 1881 r.
Przez lata Młynówka pełniła wiele ról – oprócz napędu dla wspomnianych młynów, na Młynówce znajdował się pierwszy w Opolu port, po Młynówce pływały (i zimowały) barki, trwał ich rozładunek i załadunek. Barki pływały do roku 1913, w którym to został oddany do użytku
Port Opole w Zakrzowie.
Na Ostrówku, cyplu Pasieki, zamontowany został dźwig portowy (polecam skrzynkę
Żuraw), stojący w pobliżu budynek spedycji wybudowany na miejscu dawnych magazynów w 1823 roku, był doskonałym punktem obrotu towarów. Dla usprawnienia ruchu barek i statków zbudowana została w 1886 roku śluza na Młynówce. Ulica Piastowska nazwana została wtedy ulicą Portową (Hafenstrasse).
Po powodzi w 1997 roku w ramach budowy i remontu zabezpieczeń przeciwpowodziowych Opola na Młynówce z obu stron zostały wybudowane zabezpieczenia pozwalające na odcięcie Młynówki od Odry i niewpuszczanie wysokiej wody do centrum, gdzie nie ma możliwości budowy wałów przeciwpowodziowych. Na początku Młynówki jest to jaz, a na końcu wrota, które są zamykane przy wysokim stanie wody. Zabezpieczenia chrzest bojowy przeszły w 2010 roku.
Po latach zaniedbania od kilku lat trwają remonty urządzeń hydrotechnicznych i nabrzeży Młynówki. Wyremontowany został jaz i śluza na Młynówce (nagroda w konkursie „Zabytek Zadbany” w 2006 r.), a w ramach projektu „Odra u-rzeka” wyremontowane zostały ścieżki spacerowo-rowerowe wzdłuż Młynówki - ułożone zostały nowe chodniki, ławeczki, oświetlenie, wybudowane tarasy widokowe, schody terenowe, oraz alpinaria. Uporządkowana została zieleń, posadzone nowe drzewa i krzewy. Etap projektu związany z Młynówką oficjalnie zakończył się 1 lutego 2012 roku, koszt tej zabawy – prawie 6.5 mln zł.
Skrzynka nie jest umieszczona nigdzie – skrzynka znajduje się w miejscu przeładunku barek – stąd to dziwne obniżenie, które nie wynika z ostatniego remontu, istnieje tam od dawna. Obecnie nie wygląda już to tak dziwnie ale jeszcze kilka lat temu wyraźnie było widoczne i trudne do wytłumaczenia. Aby rozładunek szedł szybciej do tego miejsca była doprowadzona bocznica kolejowa – tory z dworca szły przed obecnym budynkiem poczty, ul powolnego i dochodziły do Młynówki.
Skrzyneczka mikrusik, potrzebne pisadło i dobre oczy, widoczna. Uważaj aby nic nie upuścić bo stoczy się do wody.