Po powstańczym projekcie rredana, Rurze2 ronji i dwóch keszach tat11 straszna zapanowała posucha na poznańskim podwórku. Czas mrozów już się skończył, wiosna zbliża się wielkimi krokami czas więc coś tam pozakładać Na pierwszego w tym roku kesza wybrałem Lotnisko w Ligowcu. Dlaczego??? Sam nie wiem może dlatego, że zainteresował mnie tam pewien wielki, metalowy obiekt zwany MIG-21. Poszukałem informacji o tym miejscu i tak znalazł się tam kesz.
Lotnisko sportowe Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej zlokalizowane jest w Kobylnicy na terenie gminy Swarzędz. Często określane jest także jako Ligowiec (od nazwy pobliskiego przystanku kolejowego).
Lotnisko posiada trawiasty pas startowy 100 x 700 m oraz niewielka betonową płytę do startu modeli. Teren lotniska ma kształt trójkąta ograniczony dwoma przebiegającymi obok liniami kolejowymi. Na terenie lotniska znajdują się także hangary oraz budynek biurowy Aeroklubu.
Historia:
Lotnisko powstało w czasie II WŚ - utworzyli je Niemcy w 1942r. Oddział poznański paramilitarnej organizacji lotniczen NSFK zorganizował tu Lotnisko Szybowcowe Narodowosocjalistycznego Korpusu Korpusu Lotniczego w Rosesgarten (Kobylnicy). Do końca wojny trenowali na nim młodzi niemcy na szybowcach wytworzonych min. w halach Fabryki Stołów i Krzeseł A. Tabaki w Swarzędzu (obecne prawie upadłe Swarzędzkie Fabryki Mebli S.A.)
W 1945r. o lotnisko i jego okolicę toczyły się ciężkie walki, gdyż teren ten był obasadzony przez niemiecki zapasowy batalion przeciwdesantowy. W nocy 28 na 29 stycznia 1945r. dwa radzieckie pułki: 244 gwardii nacierający od Janikowa i 246 od strony Zielińca pokonały niemicką obronę. Lotnisko stanowiło ważny punkt w walkach o poznańską Cytadelę, gdyz z jego pasa startowały radzieckie bombowce Po-2.
Po odejściu rosjan lotnisko przejął ośrodek szkoleniowy Ministerstwa Komunikacji, któy umożliwił korzystanie z niego Aeroklubowi Poznańskiemu. W latach 1947 -1953 szkolenia szybowcowe prowadziła Liga Lotnicza i właśnie stąd wzięła się nazwa Ligowiec (zarówno dla lotniska jak i okolicznego terenu).
W 1994r. na lotnisku w Ligowcu odbyły się Mistrzostwa Świata Samolotów Ultralekkich i Motolotni.
Aeroklub Poznański rozpoczłą swoją działalność 30 października 1919r. Inicjatorem jego powstania była redakcja czasopisma "Polska Flota Napowietrzna", którego redaktorem naczelnym był Syrokomla Syrokomski. 29 marca 1931r, Aeroklub Akademicki połaczył się z Wielkopolskim Klubem Lotników tworząc Aeroklub Poznański, który istnieje do dzisiaj.
KESZ
Skrzynka schowana jest w .... samolocie MIG-21 stojącym za "bramą" prowadzącą na teren lotniska. "Bramą" bo faktycznie jej nie ma i nigdy nie było - teren jest nieogrodzony (zdjęcie). Nie ma żadnego problemu z wejściem na teren i obejrzeniem samolotu, a tym samym szukaniem kesza.Można tam wjechać (pod samego kesza) samochodem i nikt z obsługi nie robi z tego powodu żadnych problemów.
PROSZĘ TYLKO NIE WCHODZIĆ NA PAS STARTOWY - NAWET JEŚLI NIE ODBYWAJĄ SIĘ LOTY - ORAZ ZACHOWAĆ OSTROŻNOŚĆ NA NIESTRZEŻONYM PRZEJŹDZIE KOLEJOWYM BEZ ZAPÓR PRZED WJAZDEM NA LOTNISKO!!!
Znalezienie skrzynki nie powinno być trudne więc nie ma spojlerów. Zalecane szukanie w ciągu dnia.
Info od użytkowanika 'maryush' :
MiG-21 i to nie byle jaki, bo ten o numerze 6814 był jednym na świecie, który miał takie jubileuszowe malowanie .Znaczy się unikatModelarze bardzo lubią ten egzemplarz, to chyba najładniejsze malowanie MiGa -21 . Prawdziwy, ten który pokazujesz na fotkach, stacjonował właśnie w Poznaniu, należał do 3 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Poznań Krzesiny. Pomysłodawcą i projektantem tego malowania był Krzysztof Gładkij. Maszyna oddana została do użytku 21 grudnia 1972 r.
Nie znałem tej historii! Dziękuję