Please log in to see the coordinates.
Cache attributes
Description
PL
21 października 1872 roku udzielono na koncesji na budowę linii tramwajowych Johannesowi Büsingowi. Pierwszą zajezdnię tramwajów konnych uruchomiono przy skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego i ul. Piotra Skargi. 14 lipca 1879 roku udzielono zezwolenia na budowę obiektu. Wkrótce potem rozpoczęły się prace budowlane, które zakończono pod koniec roku.
Kompleks składał się z hali tramwajowej ze stajnią, boksami dla koni, które ciąneły wagony tramwajowe i powozownią położoną wzdłuż ul. Piotra Skargi, budynku administracyjnego przy al. Wojska Polskiego 105 (Falkenwalderstrasse 57) oraz budynku pomocniczego z kuźnią.
Ceglana hala posiadała fasadę od strony al. Wojska Polskiego. W 1896 roku wraz z elektryfikacją linii tramwajowych przeprowadzono adaptację hali do nowych potrzeb. Zlikwidowano wówczas boksy dla koni i wydrążono kanały naprawcze, zwiększono ilość otworów bramowych z trzech do pięciu a nad halą zbudowano mieszkanie dla zarządcy zajezdni E. Wurla. W budynku administracyjnym powstało mieszkanie dla dyrektora Klitzinga - inicjatora budowy elektrycznych linii tramwajowych Od strony ul. Piotra Skargi wybudowano otwartą stalową konstrukcję, wspartą na kolumienkach toskańskich z kutymi ozdobnymi motywami, nakrytą dachem pulpitowym. W 1905 roku wzniesiono mur od strony ul. Piotra Skargi o bogatym detalu architektonicznym.
Budynki zajezdni nie zostały zniszczone w trakcie wojny. Po wojnie w dawnym budynku administracyjnym umieszczono przychodnię, w dawnej hali mieścił się MZGO (na dzień dzisiejszy jest tam magazyn starych pojazdów Muzeum Techniki i Komunikacji) a w przybudówce mieści się sklep rowerowy.
Przed wejściem do hali w dalszym ciągu znajdują się jeszcze szyny tramwajowe.
Więcej na ten temat tu.
OPIS SKRZYNKI:
Nie trzeba wchodzić na teren. Magnetyk ukryty jest w żółtej skrzynce.
19.06.2016 - druga reaktywacja
17.08.2013 - reaktywacja
Pictures
Log entries:
224x
5x
5x