Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
CZOŁG - OP4008
EX
Właściciel: ZalewHK
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 94 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Normalna
Status: Tymczasowo niedostępna
Data ukrycia: 13-09-2011
Data utworzenia: 13-09-2011
Data opublikowania: 13-09-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 12-02-2024
91x znaleziona
0x nieznaleziona
4 komentarze
watchers 10 obserwatorów
63 odwiedzających
68 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
15 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: burak, Czajorek, EB13, grzechkas1&Młoda, HagiMTW, krusiaa, MaciekB, michael50, Osił, Ranwers, Tataminiakus, WrednaBestia, Wrzos, zaboja, ZalewHK
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Potrzebna latarka  Wymagany dodatkowy sprzęt  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Adnotacje Centrum Obsługi Geocachera OC PL

Data: 07-02-2017 10:46:04, dodane przez Elvis7
Kesz położony jest w zamkniętej części budynku koszarowego. Prosimy o zdobywanie jedynie w trakcie zorganizowanego zwiedzania lub spotkania OC.

Opis PL

Chciałbym pokazać Wam , wspaniałe miejsce , które mnie urzekło już dawno temu...   Mianowicie Pomnik Czołgistów którzy polegli w walce z hitlerowskim najeźdźcą. 

UWAGA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TRUDNOŚĆ ZADANIA JEST NAPRAWDĘ DUŻA , PAMIĘTAJ ŻE NIE WSZYSTKIE KESZE SĄ DLA KAŻDEGO I PRZEMYŚL, ZANIM SPRÓBUJESZ PODJĘCIA TEJ SKRZYNKI.

PODCZAS ZDOBYWANIA WSKAZANE CO NAJMNIEJ DWIE OSOBY , ZE WZGLĘDU NA TO ŻE MORALE CZĘSTO SZYBKO UPADAJĄ...

POWODZENIA.

                                      

TK-3 powstał jako rozwinięcie tankietek TK-1 i TK-2 będących kopiami brytyjskiej tankietki Vickers Carden Loyd Mark VI. Prace projektowe nad tym czołgiem rozpoczęły się na początku 1931 roku, a kierował nimi inż. Trzeciak, odpowiedzialny także za poprzednie modele. Prototyp TK-3 został przygotowany przez zakłady Ursus w maju 1931 roku i już 14 lipca został przyjęty na uzbrojenie Wojska Polskiego. Polskie przeróbki w konstrukcji wozu sprawiły, że był dużo lepszy od protoplasty – komfort jazdy był nieporównywalnie większy, wzrósł zasięg i prędkość w terenie, a górny pancerz poprawiał bezpieczeństwo załogi. Do 1933 roku powstało około 300 egzemplarzy TK-3, które, mimo że stopniowo zastępowane przez tankietki TKS, wzięły udział w kampanii wrześniowej w liczbie 156 sztuk. Na podwoziu TK-3 powstały pojazdy: TKW, TKD i TKF.


 

Napęd TK-3 stanowił silnik benzynowy typu Ford A o mocy 40 KM pozwalający na rozwijanie prędkości dochodzącej do 48 km/h. Tankietka uzbrojona była w pojedynczy karabin maszynowy wz. 25 z zapasem 1800 naboi. W roku 1937 podjęto próby przezbrojenia TK-3 w karabin maszynowy wz. 38FK kal. 20 mm. Próby poligonowe wykonane jesienią 1938 wypadły pomyślnie i wg złożonego przed wojną zamówienia miało powstać łącznie 250 tak przezbrojonych wozów, z czego do końca roku 1939, 50 szt. przezbrojonych czołgów TK-3 i 60 sztuk TKS. Jednak ostatecznie zdążono przerobić jedynie 23-26 czołgów[1], w tym co najmniej jeden TK-3[2]. Wnętrze pojazdu składało się z jednej komory, w której mieściło się dwóch członków załogi, nieosłonięty silnik, skrzynie z amunicją i 60-litrowy zbiornik paliwa. Wadą czołgu TK-3 było jego zawieszenie – mimo zastosowania stali manganowej w gąsienicach podzespoły układu jezdnego miały bardzo niską żywotność. Po prawej stronie wozu znajdował się uchwyt na karabin maszynowy umożliwiający ostrzał celów powietrznych. Cały czołg pokryty był pancerzem nitowanym o grubości dochodzącej do 8 mm, co zapewniało ochronę przed pociskami karabinowymi i odłamkami, ale nie chroniło przed bronią przeciwpancerną. Do wozu załoga dostawała się przez włazy górnej części pancerza, zamykane dwudzielnymi pokrywami. Budowano także gąsienicowe przyczepki do tankietek TK, służące do przewozu amunicji i sprzętu.

 

Obecnie zachowany jest sprawny egzemplarz TK-3 w kolekcji Adama Rudnickiego.


 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Czołg kiedyś
.....
z perspektywy Bratniego pojazdu, który nie przetrwał
a tak dostał sie do Twierdzy...