OC logo
Banner
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
Multicache
difficulty terrain
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Projekt PL: Kanał Mazurski [Art_131] - OP36CB
Wędrówka granicami Polski
Właściciel: Reneee
Założyciel: art_noise
Ta skrzynka należy do geoŚcieżki!
compass Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)
altitude Wysokość: 290 m n.p.m.
location Województwo: Polska > śląskie
type Typ skrzynki: Multicache
size Wielkość: Duża
status Status: Zarchiwizowana
hidden Data ukrycia: 26-05-2011
creation-date Data utworzenia: 25-05-2011
last-mod Ostatnio zmodyfikowano: 12-03-2015
znaleziona 120x znaleziona
nieznaleziona 0x nieznaleziona
komentarz 11 komentarze
watchers 4 obserwatorów
visits 4 odwiedzających
votes 99 x oceniona
score Oceniona jako: znakomita
rekomendowana 92 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: 19Miki99, Agatha, Akurioci, alex22, Arishia, atena.pl, baloniarz, brajan74, Brudas, budget-lodz, burak, Cebulka, Chester, Cichy, coza, Dallas, Dezerter, Doc with the dog, Driver, dzejbi, Dzyndzolina, fishu, freney, GFS, gregoryk88, halloon, harpus, Herlawy, Holka, janzow, Jed team, Kamilos9117, kawior&jardo, KEISOR, Kika, klikon56, Kondi&Team, kris walker, krótkofalówka, KrystianT, Kukułki, luftmause, Łza+Ela+Lenka (drużyna MTB), m2m, maria awaria, Mario&Monia, Marokes, martuś, marvet, matilis, matti151, Meghan (mph), Michu4000, miklobit, monika&wojas, morrison-1986, mziolko, Namarie, Nannette, Nefryt+, Nika97, norbinorek, Nornick, ochkarol, odludeq, OrMiGroup, Qbacki, r00t7, rafał+magda, removed, Rob-Team, RoDaJJ, shah, Silent A, Skyqen, Stryker, Szpilka, tATO, tboniasty, therin, TolBoy, tommyk01, Urbex Bamber, vejo, Whatever, Wołki.Lca, Wrzos, wuzet, Yasko92, zaboja, zyr, Żywcu
Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki,
musisz się zalogować.
attributes Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Wymagany dodatkowy sprzęt  Dostępna rowerem  Zalecane szukanie nocą 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link
description Opis PL
baner


Skrzynka jest częścią Projektu PL, wspólnego przedsięwzięcia Etna&Mars, Art_noise i Reniusi

 

KANAŁ MAZURSKI
Kanał Mazurski miał zapewnić wodne połączenie Wielkich Jezior Mazurskich z Bałtykiem, poprzez rzekę Pregoła. Miał służyć transportowi towarów (drewno, zboże, torf, węgiel, produkty przemysłowe) oraz odprowadzeniu nadmiaru wody z jezior z obszaru Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. W pierwotnym zamyśle, chciano również wykorzystać ruch wody przepływającej przez Kanał do napędu siłowników, mających osuszać okoliczne łąki. Ostatecznie porzucono tę koncepcję i Kanał miał stać się tylko wodnym szlakiem komunikacyjnym.

Pierwsze projekty budowy obiektu pochodzą z lat 1862 - 1864. Jednak dopiero pod koniec XIX wieku powstał pierwszy konkretny projekt. Opierał się on o dawniejsze prace, prowadzone przez braci polskich, którzy osiedli się na terenie Prus Książęcych. Józef Naronowicz-Naroński już w XVII w. sporządził szczegółowe mapy jezior i plan połączenia kanałem rzeki Pregoły z Niemnem. Kontynuatorem jego prac był Samuel Suchodolec (Suchodolski), który opracował ambitny projekt kanału mającego połączyć jez. Śniardwy ze znacznie oddalonym Niegocinem i dalej z rzeką Pregołą.
Przez lata, projekt obiektu był wielokrotnie modyfikowany. Ostateczna wersja projektu, według której przystąpiono do budowy obiektu, powstała w 1911 roku. W tej koncepcji, długość i spad obiektu pozostały te same, zmieniono jedynie ilość stopni na dziesięć. Zaproponowano następujące wymiary śluz: 45,0 x 7,5 m i głębokość 2,0 m. Wielkość spadków kształtowała się od 5,8 m do 17,2 m. Projekt obiektu przewidywał budowę 10 śluz oraz 2 jazów o mechanizmach napędzanych ręcznie. Miały one zlikwidować różnicę poziomów wody wynoszącą w sumie 111,2 m, czyli około 2m/1 km. Szerokość Kanału miała wynosić co najmniej 20 metrów. W pewnych miejscach miały go przecinać 3 mosty kolejowe i 8 drogowych. Budowa Kanału miała więc być naprawdę ambitnym przedsięwzięciem.
Kanał Mazurski został zaprojektowany w taki sposób, aby mógł stanowić drogę wodną dla statków o wyporności nieprzekraczającej 240 ton. Poprowadzony został głównie w specjalnych nasypach lub sztucznych wykopach oraz przez jezioro Rydzówka - trasa Kanału prowadzi przez malownicze krajobrazy Mazur (Północna część Pojezierza) oraz przez terytorium Rosji (Obwód Kaliningradzki). Po stronie polskiej Kanał Mazurski rozpoczyna się w północno-zachodniej części Jeziora Mamry, a jego długość od tego miejsca do granicy naszego kraju wynosi 22 km.

Istnieją teorie mówiące o tym, że kanał miał służyć jako droga wodna dla słynnych okrętów podwodnych typu U-Boot, a na Mazurach planowano budowę bazy remontowej tych jednostek. Jeśli jednak wziąć pod uwagę wymiary śluz będących częścią Kanału: 45m x 7,5m o głębokości około 2m, należy uważać że te hipotezy są raczej wyssane z palca. 

KESZ
Kesz ukryty w miejscu gdzie kanał mazurski przchodzi przez granicę rosyjsko-polską.
Krótki multak multimedialny;)Kesz dostępny tylko po zmroku.
WAŻNE: By znaleźć kesza potrzebujesz typową baterię 9V !!!

Na kordach znajdziesz drzewo ze stykami - tutaj zaczynamy zabawę. Do styków należy dotknąć baterią 9V. Jeśli nic się nie dzieje - zmień plus z minusem - po prostu przyłóż baterię odrotnie. Podążaj kolejnymi etapami. Ostatnie styki ukryte dość nisko - na korzeniu.

Nie zapomnij z logbooka spisać liczbę potrzebną do odnalezienia kesza finałowego Projektu PL!

Powodzenia!
Art_noise i Reniusia

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
travelbug Geokrety

geokret  GK Slovak Wood Geocoin - Całkowity dystans: 541 km
geokret  Give - Całkowity dystans: 895 km

Obrazki/zdjęcia
punkt początkowy
styki na baterię
taka bateria jest potrzebna
Wpisy do logu: znaleziona 120x nieznaleziona 0x komentarz 11x Wszystkie wpisy Pokazuj usunięcia