Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Projekt PL: Kanał Mazurski [Art_131] - OP36CB
Wędrówka granicami Polski
Właściciel: Reneee
Założyciel: art_noise
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 292 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Multicache
Wielkość: Duża
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 26-05-2011
Data utworzenia: 25-05-2011
Data opublikowania: 26-05-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 05-11-2017
127x znaleziona
0x nieznaleziona
11 komentarze
watchers 3 obserwatorów
67 odwiedzających
102 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
92 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: [ocenzurowano_1], Agatha, Akurioci, alex22, Arishia, atena.pl, baloniarz, brajan74, Brudas, budget-lodz, burak, Cebulka, Chester, Cichy, coza, Dezerter, Doc with the dog, Draka , Driver, dzejbi, Dzyndzolina, fishu, freney, GFS, gregoryk88, halloon, harpus, Herlawy, Holka, Jed team, Kamilos9117, kawior&jardo, KEISOR, Kika, klikon56, Kondi&Team, kris walker, krótkofalówka, KrystianT, Kukułki, luftmause, Łza+Ela+Lenka (drużyna MTB), m2m, maria awaria, Mario&Monia, Marokes, martuś, marvet, matilis, matti151, Meghan (mph), Michu4000, Mickey, miklobit, morrison-1986, mziolko, Namarie, Nannette, Nefryt+, norbinorek, Nornick, ochkarol, odludeq, OrMiGroup, Qbacki, r00t7, rafał+magda, removed, Rob-Team, RoDaJJ, shah, Silent A, Skyqen, Stryker, Szpilka, tATO, tboniasty, therin, TolBoy, tommyk01, Tris, Urbex Bamber, vejo, Victor+, Whatever, wojas, Wrzos, wuzet, Yasko92, zaboja, zyr, Żywcu
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna rowerem  Wymagany dodatkowy sprzęt 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
baner


Skrzynka jest częścią Projektu PL, wspólnego przedsięwzięcia Etna&Mars, Art_noise i Reniusi

 

KANAŁ MAZURSKI
Kanał Mazurski miał zapewnić wodne połączenie Wielkich Jezior Mazurskich z Bałtykiem, poprzez rzekę Pregoła. Miał służyć transportowi towarów (drewno, zboże, torf, węgiel, produkty przemysłowe) oraz odprowadzeniu nadmiaru wody z jezior z obszaru Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. W pierwotnym zamyśle, chciano również wykorzystać ruch wody przepływającej przez Kanał do napędu siłowników, mających osuszać okoliczne łąki. Ostatecznie porzucono tę koncepcję i Kanał miał stać się tylko wodnym szlakiem komunikacyjnym.

Pierwsze projekty budowy obiektu pochodzą z lat 1862 - 1864. Jednak dopiero pod koniec XIX wieku powstał pierwszy konkretny projekt. Opierał się on o dawniejsze prace, prowadzone przez braci polskich, którzy osiedli się na terenie Prus Książęcych. Józef Naronowicz-Naroński już w XVII w. sporządził szczegółowe mapy jezior i plan połączenia kanałem rzeki Pregoły z Niemnem. Kontynuatorem jego prac był Samuel Suchodolec (Suchodolski), który opracował ambitny projekt kanału mającego połączyć jez. Śniardwy ze znacznie oddalonym Niegocinem i dalej z rzeką Pregołą.
Przez lata, projekt obiektu był wielokrotnie modyfikowany. Ostateczna wersja projektu, według której przystąpiono do budowy obiektu, powstała w 1911 roku. W tej koncepcji, długość i spad obiektu pozostały te same, zmieniono jedynie ilość stopni na dziesięć. Zaproponowano następujące wymiary śluz: 45,0 x 7,5 m i głębokość 2,0 m. Wielkość spadków kształtowała się od 5,8 m do 17,2 m. Projekt obiektu przewidywał budowę 10 śluz oraz 2 jazów o mechanizmach napędzanych ręcznie. Miały one zlikwidować różnicę poziomów wody wynoszącą w sumie 111,2 m, czyli około 2m/1 km. Szerokość Kanału miała wynosić co najmniej 20 metrów. W pewnych miejscach miały go przecinać 3 mosty kolejowe i 8 drogowych. Budowa Kanału miała więc być naprawdę ambitnym przedsięwzięciem.
Kanał Mazurski został zaprojektowany w taki sposób, aby mógł stanowić drogę wodną dla statków o wyporności nieprzekraczającej 240 ton. Poprowadzony został głównie w specjalnych nasypach lub sztucznych wykopach oraz przez jezioro Rydzówka - trasa Kanału prowadzi przez malownicze krajobrazy Mazur (Północna część Pojezierza) oraz przez terytorium Rosji (Obwód Kaliningradzki). Po stronie polskiej Kanał Mazurski rozpoczyna się w północno-zachodniej części Jeziora Mamry, a jego długość od tego miejsca do granicy naszego kraju wynosi 22 km.

Istnieją teorie mówiące o tym, że kanał miał służyć jako droga wodna dla słynnych okrętów podwodnych typu U-Boot, a na Mazurach planowano budowę bazy remontowej tych jednostek. Jeśli jednak wziąć pod uwagę wymiary śluz będących częścią Kanału: 45m x 7,5m o głębokości około 2m, należy uważać że te hipotezy są raczej wyssane z palca. 

KESZ
Kesz ukryty w miejscu gdzie kanał mazurski przchodzi przez granicę rosyjsko-polską.
Krótki multak multimedialny;)Kesz dostępny tylko po zmroku.
WAŻNE: By znaleźć kesza potrzebujesz typową baterię 9V !!!

Na kordach znajdziesz drzewo ze stykami - tutaj zaczynamy zabawę. Do styków należy dotknąć baterią 9V. Jeśli nic się nie dzieje - zmień plus z minusem - po prostu przyłóż baterię odrotnie. Podążaj kolejnymi etapami. Ostatnie styki ukryte dość nisko - na korzeniu.

Nie zapomnij z logbooka spisać liczbę potrzebną do odnalezienia kesza finałowego Projektu PL!

Powodzenia!
Art_noise i Reniusia

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
punkt początkowy
styki na baterię
taka bateria jest potrzebna
Wpisy do logu: znaleziona 127x nieznaleziona 0x komentarz 11x Wszystkie wpisy Ukrywaj usunięcia