Trasa Transfogarska to leżąca na wysokości ponad 2000 metrów droga w rumuńskich Karpatach (oznaczenie drogi: DN7C). Została zbudowana za czasów dyktatury Nicolae Ceausescu, miała być pokazem potęgi rumuńskiej, miała olbrzymie znaczenie militarne. Miała umożliwić szybki transport wojska przez Góry Fogaraskie. Obecnie jest jedną z licznych atrakcji turystycznych Rumunii.
Góry Fogaraskie to jedno z wyższych pasm górskich w Rumunii. Budowa Trasy Transfogaraskiej rozpoczęła się w 1970 roku. Prace prowadzali przede wszystkim żołnierze. Do walki ze skałami użyto ponad sześciu tysięcy ton dynamitu. Za pomocą kontrolowanych wybuchów usunięto prawie 3,8 miliona metrów sześciennych ziemi i skał.
Podczas pokonywania trasy nie usłyszycie trąbienia na wolniejsze samochody. Ze zrozumieniem przyjmowane są nawet zatrzymania się w niedozwolonych miejscach i podziwianie krajobrazów. Dlaczego? Bo większość turystów jedzie ślimaczym tempem podziwiając widoki i zatrzymuje się co kilkadziesiąt metrów by zrobić niesamowite ujecie aparatem fotograficznym. Trudno bowiem nie zignorować banalnego zakazu parkowania, gdy za oknem rozciąga się tak fantastyczny widok.
Jakość nawierzchni
w górskiej części trasy jest zaskakująco dobra. Odróżnia się ten odcinek od
zrujnowanej raczej drogi okrążającej wcześniej jezioro Vidraru leżące u podnóża
gór.
Szosa Transfogaraska przecina Góry Fogaraskie między najwyższymi szczytami
Rumunii: Moldoveanu i Negoiu. Tuż przed nimi znajduje się najwyżej położony
punkt drogi. Leży on na poziomie 2034
m n.p.m. Jest to kilkadziesiąt metrów wyżej niż położony
jest np. wierzchołek Kasprowego Wierchu.
Po osiągnięciu maksymalnej wysokości wchodzi do tunelu o długości 884 metrów. To najdłuższy tunel w Rumunii, który po pierwszych intensywnych opadach śniegu zostaje zamknięty stalowymi wrotami. Tym samym Szosa Transfogaraska staje się nieprzejezdna. Okres wyłączenia drogi z użytku jest uzależniony od kaprysów pogody, jednak zazwyczaj trwa od października do czerwca.
Tablice stojące na początku drogi DN7C informują, że droga jest przejezdna w godzinach 7-21. Zresztą nocą nie ma sensu po niej jechać, gdyż nie zobaczymy zapierających dech w piersiach widoków.
Skrzynka schowana jest przy jednym z małych „parkingów”, przy wodospadzie. Zaparkuj samochód i zejdź nieco niżej ku wodospadowi, gdzie w jego pobliżu odkryjesz jamkę ze skrzynką.
Uwaga! współrzędne mogą być trochę niedokładne !