Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Plastyk, rzemieślnik czy wizjoner? - OPA3G2
Zwykły człowiek- Niezwykły talent
Owner: MEEvil
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 260 m. ASL.
 Region: Poland > podkarpackie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 03-09-2025
Date created: 03-09-2025
Date published: 04-09-2025
Last modification: 04-09-2025
1x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
13 visitors
1 x rated
Rated as: n/a
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Recommended at night  Accessible for disabled  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Zdzisław Beksiński to znany malarz, fotograf, rzeźbiarz, rysownik, jednak mało kto wie, że początki swojej kariery zawodowej rozpoczynał w fabryce autobusów AUTOSAN.

To jego pradziadek - Mateusz, był jednym z założycieli warsztatu kowalsko-kotlarskiego, który dał początek późniejszej fabryce wagonów i autobusów.  W młodości Zdzisław Beksiński został przyjęty na Akademię Sztuk Pięknych, ale ostatecznie wybrał architekturę. W 1952 r. po zakończeniu studiów, rozpoczął pracę w Krakowie jako majster i inspektor nadzoru na budowie. Jednak po kilku latach postanowił powrócić do Sanoka, tam też został zatrudniony w Sanockiej Fabryce Wagonów, gdzie w ciągu 6 lat pracy stworzył 4 projekty autobusów, które bardzo mocno wyprzedzały ówczesną rzeczywistość. Tak mocno, że żaden z nich nie wzbudził przychylności członków warszawskiej Komisji Oceny Transportu Samochodowego. Żaden z projektów nie trafił więc do produkcji seryjnej. 

Beksiński podjął jeszcze jedną próbę i zaprojektował kształt bryły nadwozia mikrobusu o nazwie SFA-4 Alfa (1964), który miał być przeznaczony głównie na eksport. Jego konstrukcja została zaakceptowana i w Sanoku wyprodukowano serię próbną pojazdu w ilości 20 szt. W odróżnieniu od produkowanego wówczas w Polsce mikrobusu Nysa zastosowano w nim samonośne nadwozia, których nowoczesna konstrukcja dodatkowo wpłynęła na zmniejszenie masy własnej. Podobnie jak poprzednio, w projekcie nadwozia artysta umieścił duże powierzchnie przeszklone. Wyprodukowane Alfy miały białe dachy, a dół każdego prototypu pomalowany był w innym, ciemnym kolorze. Pomimo tego, że tym razem mikrobusy z Sanoka zrobiły dobre wrażenie w Warszawie, do produkcji seryjnej jednak nie weszły.

Do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden prototyp pojazdu zaprojektowanego przez Beksińskiego. W czasach kiedy pracował w AUTOSANIE, w fabrycznych koszach na śmiecie znalazło się wiele jego rysunków i szkiców. Ówcześni współpracownicy artysty z uśmiechem, ale i z żalem mówią: ‘Gdybyśmy wtedy wiedzieli …”. Pozostał natomiast zaprojektowany przez Beksińskiego pierwszy logotyp firmowy, który stosowany był przez kilka lat.

 

Po kolejnych niepowodzeniach artysta zwolnił się z Sanockiej Fabryki Autobusów AUTOSAN, a następnie w 1977 roku przeniósł się z rodziną do Warszawy.

Skrzynka: Nie mamy możliwości serwisować skrzynki, dlatego jeżeli jesteś pewien, że zniknęła zabierz proszę konieczny sprzęt serwisowy. Będziemy wdzięczni za każdą naprawę!

 
Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
Autosan
Projekt Z. Beksinski
Budynek autosan
Jak już musisz, to szukaj w tej okolicy
Log entries: Found 1x Not found 0x Note 0x All entries