Zdzisław Beksiński to znany malarz, fotograf, rzeźbiarz, rysownik, jednak mało kto wie, że początki swojej kariery zawodowej rozpoczynał w fabryce autobusów AUTOSAN.
To jego pradziadek - Mateusz, był jednym z założycieli warsztatu kowalsko-kotlarskiego, który dał początek późniejszej fabryce wagonów i autobusów. W młodości Zdzisław Beksiński został przyjęty na Akademię Sztuk Pięknych, ale ostatecznie wybrał architekturę. W 1952 r. po zakończeniu studiów, rozpoczął pracę w Krakowie jako majster i inspektor nadzoru na budowie. Jednak po kilku latach postanowił powrócić do Sanoka, tam też został zatrudniony w Sanockiej Fabryce Wagonów, gdzie w ciągu 6 lat pracy stworzył 4 projekty autobusów, które bardzo mocno wyprzedzały ówczesną rzeczywistość. Tak mocno, że żaden z nich nie wzbudził przychylności członków warszawskiej Komisji Oceny Transportu Samochodowego. Żaden z projektów nie trafił więc do produkcji seryjnej.
Beksiński podjął jeszcze jedną próbę i zaprojektował kształt bryły nadwozia mikrobusu o nazwie SFA-4 Alfa (1964), który miał być przeznaczony głównie na eksport. Jego konstrukcja została zaakceptowana i w Sanoku wyprodukowano serię próbną pojazdu w ilości 20 szt. W odróżnieniu od produkowanego wówczas w Polsce mikrobusu Nysa zastosowano w nim samonośne nadwozia, których nowoczesna konstrukcja dodatkowo wpłynęła na zmniejszenie masy własnej. Podobnie jak poprzednio, w projekcie nadwozia artysta umieścił duże powierzchnie przeszklone. Wyprodukowane Alfy miały białe dachy, a dół każdego prototypu pomalowany był w innym, ciemnym kolorze. Pomimo tego, że tym razem mikrobusy z Sanoka zrobiły dobre wrażenie w Warszawie, do produkcji seryjnej jednak nie weszły.
Do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden prototyp pojazdu zaprojektowanego przez Beksińskiego. W czasach kiedy pracował w AUTOSANIE, w fabrycznych koszach na śmiecie znalazło się wiele jego rysunków i szkiców. Ówcześni współpracownicy artysty z uśmiechem, ale i z żalem mówią: ‘Gdybyśmy wtedy wiedzieli …”. Pozostał natomiast zaprojektowany przez Beksińskiego pierwszy logotyp firmowy, który stosowany był przez kilka lat.
Po kolejnych niepowodzeniach artysta zwolnił się z Sanockiej Fabryki Autobusów AUTOSAN, a następnie w 1977 roku przeniósł się z rodziną do Warszawy.
Skrzynka: Nie mamy możliwości serwisować skrzynki, dlatego jeżeli jesteś pewien, że zniknęła zabierz proszę konieczny sprzęt serwisowy. Będziemy wdzięczni za każdą naprawę!