Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Stacja wąskotorowa Czajcze - OPA38E
Kesz małej stacji WKP
Właściciel: geokolejarzigig
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 92 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 17-08-2025
Data utworzenia: 17-08-2025
Data opublikowania: 17-08-2025
Ostatnio zmodyfikowano: 17-08-2025
2x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
7 odwiedzających
0 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Czajcze (stacja wąskotorowa)

Historia

Stacja Czajcze została oddana do użytku 21 lutego 1895 roku, wraz z otwarciem odcinka Białośliwie Wąskotorowe – Łobżenica.
Była punktem węzłowym dwóch linii:

  • Białośliwie Wąskotorowe – Witosław Wąskotorowy

  • Czajcze – Wysoka Wąskotorowa

W okresie międzywojennym ograniczono przewozy pasażerskie:

  • około 1921 r. zawieszono kursy na odcinku Wysoka – Mościska Wyrzyskie

  • około 1923 r. wstrzymano regularny ruch pasażerski do Kocika Młyna (tor zachował się i był okazjonalnie wykorzystywany)

Po II wojnie światowej stacja obsługiwała ruch pasażerski i towarowy (m.in. drewno, płody rolne, materiały budowlane).
Ostateczne zawieszenie ruchu na trasie Czajcze – Wysoka nastąpiło 1 stycznia 1994 roku.


Współczesne wykorzystanie

W 2013 roku, po naprawie przejazdu kolejowego na DK10, stacja Czajcze została ponownie uruchomiona (w kwietniu).

W 2017 roku, w związku z uszkodzeniem torowiska w okolicach Kruszki, ruch w stronę Łobżenicy stopniowo zanikał i został ograniczony jedynie do odcinka Czajcze – Kijaszkowo.

W 2018 roku stacja została ponownie wyłączona z użytku po zalaniu asfaltem przejazdu na DK10, co odcięło ją od strony Białośliwia.

W latach 2013–2017 Czajcze było wykorzystywane m.in. podczas III, IV, V i VI Zlotu Miłośników Kolei Wąskotorowych w Białośliwiu.


Układ i infrastruktura

Stacja Czajcze była stacją przelotową z trójkątem torowym, umożliwiającym zmianę kierunku lokomotyw i całych składów.

Infrastruktura obejmowała budynek stacyjny, tory główne, boczne i ładunkowe oraz rozjazdy tworzące układ trójkąta.

Torowisko istnieje we wszystkich kierunkach (do Kocika Młyna, Wysokiej i Łobżenicy), jednak żaden z odcinków nie jest obecnie przejezdny z powodu zarośnięcia i braku bieżącego utrzymania.

W stronę Łobżenicy odgałęziała się bocznica przemysłowa istniejąca do dziś.


Stan obecny

Od 2018 roku stacja nie pełni funkcji kolejowych.
Układ torowy i budynek stacyjny zachowane, ale torowisko jest nieprzejezdne.
Stacja ma wartość historyczną jako element dawnej sieci BWKD.

Kesz

W napędzie ręcznym zwrotnicy.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 2x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy