Podkłady kolejowe stanowią jeden z kluczowych elementów nawierzchni torowej. Ich główną funkcją jest przenoszenie obciążeń od szyn na podsypkę oraz utrzymanie właściwego rozstawu toru. Wspomagają one również tłumienie drgań i hałasu generowanego przez przejeżdżające pociągi.
Wyróżnia się kilka rodzajów podkładów kolejowych, w tym drewniane, betonowe oraz stalowe. Tradycyjnie stosowane podkłady drewniane, wykonane głównie z drewna sosnowego lub dębowego, cechują się dobrą elastycznością i prostym montażem, jednak z uwagi na ograniczoną trwałość są coraz częściej zastępowane przez podkłady betonowe. Te ostatnie odznaczają się wysoką wytrzymałością, długą żywotnością oraz większą stabilnością toru. Podkłady stalowe stosowane są rzadziej, głównie w specyficznych warunkach technicznych.
Dobór rodzaju podkładów zależy od wielu czynników, takich jak natężenie ruchu, warunki gruntowe czy rodzaj linii kolejowej. Współczesne technologie produkcji i konserwacji podkładów znacząco wpływają na efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji infrastruktury kolejowej. Odpowiednia jakość i stan techniczny podkładów mają istotne znaczenie dla niezawodności i komfortu przewozów kolejowych.
Podkład kolejowy leżący na współrzędnych jest podkładem betonowym.
Kesz
Pod obiektem z opisu. Bardzo proszę o zachowanie konspiracji, z powodu budowy prowadzonej tuż obok.
Uwaga w keszu znajduje się literka do finałowego hasła (finał jeszcze nie powstał).