Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Art_093 Wiata kolejowa Goben - OP29CF
Obiekt bojowy baterii GOBEN.
Owner: alex22
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 7 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 09-07-2010
Date created: 09-07-2010
Date published: 09-07-2010
Last modification: 25-06-2021
44x Found
3x Not found
3 notes
watchers 1 watchers
29 visitors
28 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

OPIS MIEJSCA:

Będąc po raz kolejny w Świnoujściu postanowiliśmy odnaleźć i zwiedzić kilka ciekawych obiektów bojowych, które zachowały się w bardzo dobrym stanie. Podczas jednego popołudnia spenetrowaliśmy wraz z ekipą Alex22, Arishia oraz Agnieszką okolicę miedzy Ognicą a Przytorem w której to istniała ciężka bateria nadbrzeżna GOBEN. Udało nam się odszukać, obfotografować, wleźć do środka i okeszować 7 obiektów, które wchodzą w skład baterii:

WIEŻA KIEROWANIA OGNIEM.

RAMPA PRZEŁADUNKOWA.

BUNKIER KOSZROWO-BOJOWY "GOBEN-1".

BUNKIER KOSZROWO-BOJOWY "GOBEN-2".

BUNKIER AMUNICYJNY.

WIATA DLA SKŁADU POCIĄGU.

BUNKIER GENERATORÓW PRĄDU.

 

WARSZTAT KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ-obecnie zaadoptowany na mieszkanie w lesie!-brak mozliwości zwiedzenia.

 

  Ciężka bateria nadbrzeżna, zbudowana w 1938roku przeznaczona była do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. Projekt baterii powstał w 1936 roku. Sztab budowy umocnień marynarki dyskutował jednak cały czas nad tym, jak powinna być uzbrojona. Według pierwotnej wersji bateria miała być wyposażona w trzy wieże artylertyjskie z działami 305mm. Póżniejsza koncepcja skłaniała się ku uzbrojeniu baterii z armaty 283mm. Ostatecznie zdecydowano w 1937 roku, że projekt budowy bunkrów koszarowo-bojowych przewidywać będzie oba warianty uzbrojenia baterii, czyli każdy z bunkrów posiadać będzie dwa stanowiska ogniowe.

Wszystkie obiekty baterii były budowlami chermetycznymi, przystosowanymi do funkcjonowania w warunkach skażeń chemicznych. Wejścia do obiektów były chronione podwójnymi, pancernymi drzwiami gazoszczelnymi, tworzącymi tzw. sluzę gazoszczelną. Śluzy po otwarciu i zamknieciu pierwszej pary drzwi , przedmuchiwane były wewnętrznym systemem wentylacji, a w bunkrze wytwarzano ciśnienie powietrza wyzsze, niż na zewnątrz. Dzięki temu do obiektów nie mogły się dostac trujące opary.

WIATA KOLEJOWA - system torów kolejki wąskotorowej łączył wszystkie obiekty baterii i był połączony z torowiskami sąsiadującej z baterią składnicy amunicyjno-technicznej. Do budowy sieci torowisk wykorzystano szyny i zwrotnice wyprodukowane jeszcze przed I wojną światową. Pomiędzy warsztatem kolejki a magazynem amunicyjnym wybudowano bocznicę dla pociągu zamaskowaną betonową wiatą krytą drewnem. Kolejka przewidziana była jako środek komunikacji i transportu wewnętrznego baterii.

OPIS SKRZYNKI:

Kesz reaktywowany , obecnie znajduje się pod łączeniem szyn.

Pictures
wiata w całej okazałości
środek wiaty kolejowej
Log entries: Found 44x Not found 3x Note 3x All entries Hide deletions