Na terenie kieleckiej elektrociepłowni, przy bramie wjazdowej znajdującej się od strony ul. Hubalczyków, wyeksponowano ciekawy zabytek techniki- kocioł parowozu wąskotorowego.
Długi na blisko cztery i pół metra obiekt spoczywa na dwóch murowanych podstawach.
Jest to kocioł parowozu wąskotorowego Tx-1125 typu HF. Maszynę tę skonstruowano w 1904 roku w firmie Henschel
& Sohn z Kassel na zamówienie niemieckiej armii. Pierwsze 8 egzemplarzy wyprodukowano w roku
następnym.
Z chwilą wybuchu pierwszej wojny światowej rozpoczęto ich produkcję na skalę masową. Pierwotnym odbiorcą maszyn tego typu
były oddziały wojsk kolejowych (Eisenbahnpionieren), których zadaniem był transport żołnierzy i zaopatrzenia w warunkach wojennych.
Parowozy te określano jako Brigadelokomotiven (niem.lokomotywy brygadowe), w skrócie Brigadelok, a ponieważ wykorzystywano je na wojskowych kolejach polowych (Heeresfeldbahn) pełna ich nazwa
brzmiała Brigadenlokomotiven für Heeresfeldbahn (w skrócie BHF lub HF). Podczas wojny maszyny te eksploatowano na wszystkich kierunkach działań niemieckiej armii, także w koloniach.
Po zakończeniu działań wojennych na terytorium Polski znalazło się ponad 180 lokomotyw HF, w następnych latach
zakupiono dalsze 50 egzemplarzy (wyprodukowanych po 1918 r.). W okresie międzywojennym Polskie Koleje Państwowe eksploatowały je pod oznaczeniem D i numerem danej dyrekcji, po roku 1945 oznaczenie zmieniono na Tx1 z dodaniem numeru(od 291 do 359). W 1961 r. dokonano kolejnej zmiany oznaczenia typu na Tx2. Ich służba w PKP trwała do 1970 roku. Parowozy HF pracowały również na kolejkach leśnych, budowlanych, cukrowniczych i przemysłowych. Ich eksploatację zakończono tam około 1980 roku.
Parowozy HF pracowały również na Kielecczyźnie. Aż 15 maszyn tego typu figurowało na stanie przedsiębiorstwa w Zagnańsku (Zarząd Kolejki Leśnej; późniejszy Ośrodek Transportu Leśnego) obsługującego linie do Świętego Krzyża oraz Siekierna, któremu w różnych okresach czasu podlegały także kolejki w Kielcach, Pionkach, Starachowicach, Lipie (k/Stalowej Woli) oraz Lubieniu (k/Piotrkowa
Trybunalskiego). Do dnia dzisiejszego zachowało się siedem z nich; są to lokomotywy noszące oznaczenia: Tx-242 (Poznań – Janikowo), Tx-1112(Hajnówka), Tx-1113 (Płociczno), Tx-1114 (Czarna Białostocka), Tx-1116 (Wenecja k/Żnina), Tx-1117
(Rillé, Francja) oraz Tx-1123 (Warszawa). Warto wspomnieć, że parowóz HF Tx-1112 w latach 50. pracował na kolejce kieleckiej (linia z Kielc do Złotej Wody k/Łagowa wraz z odgałęzieniem do Rakowa). Najprawdopodobniej lokomotywa typu HF pracowała także na terenie Kamieniołomów Państwowych w Zagnańsku (zakład w Barczy), gdzie przesłano ją z Brześcia w 1924 roku (maszyna o numerze fabrycznym 4296 wyprodukowana w Chemnitz w 1919 r.).
Kesz:
Mikrus w większym maskowaniu. Ukryty przy leśnej ścieżce na przeciwko bramy, przy której wyeksponowany jest zabytek. Uwaga- łap za zieloną zakrętkę.