Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[JWB] Lotnisko - OPA09U
Właściciel: Lysy120
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 61 m n.p.m.
 Województwo: Polska > lubuskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 11-03-2025
Data utworzenia: 11-03-2025
Data opublikowania: 12-03-2025
Ostatnio zmodyfikowano: 12-03-2025
11x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
24 odwiedzających
10 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Potrzebna latarka  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Skrzynka należy do serii Jednostka Wojskowa Babimost [JWB]

7b08c2f8-acc0-48db-91d2-2d22b3a4d653.jpg

W 1945 r. rozpoczęto budowę lotniska. Początkowo było ono przeznaczone dla lotnictwa sił zbrojnych ZSRR. Jednakże względy oszczędnościowe naszego wschodniego sąsiada, sprawiły że Babimost przez następnych kilkadziesiąt lat nie żył w cieniu czerwonej gwiazdy. W miejscu planowanego pasa wykarczowano las, wyburzono zabudowania sierocińca. Kolejno przybywały drogi kołowania, stojanki stanowisko dowodzenia, hangar, w którym przeprowadzano naprawy samolotów, wieża kontroli lotów, magazyny i bomboskład. W późniejszych latach wielkim nakładem środków wybudowano podziemne stanowisko dowodzenia i 14 schronów, a także domek pilota. Po kolejnych przebudowach nasz pas startowy ma już 2500 m długości i szerokość 60 m. Równolegle do niego położony jest trawiasty pas awaryjny.

 

Piloci

Babimojscy piloci byli wszechstronnie wyszkoleni, przechodząc przez wszystkie rodzaje lotnictwa: myśliwskie, myśliwsko-szturmowe,  myśliwsko-bombowe aż do pułku szkolno-bojowego. Najlepsi babimojscy piloci reprezentowali jednostkę w zawodach lotniczych. W 1973 r. kapitan Zdzisław Mogilnicki zajął I miejsce, zdobywając błękitne skrzydła pilota – zwiadowcy podczas Centralnych Taktyczno-Bojowych Zawodów Rozpoznania Powietrznego Sił Zbrojnych PRL. Kolejnym dużym sukcesem było też zwycięstwo kapitana Pawła Jaworowicza - mistrza Polski w akrobacjach lotniczych samolotów odrzutowych oraz majora Stanisława Michalaka – Mistrza Rozpoznania Powietrznego Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego w 1978 r. W zawodach tych należało wykazać się niezwykłą wszechstronnością – rozpoznaniem celów i strzelaniem z rakiet oraz działek do celów naziemnych, rozpoznaniem portów morskich i okrętów, a także uniknięciem zestrzelenia przez okręty wojenne.   W 1972 r. nasze umiejętności prezentowaliśmy przed Ministrem Obrony Narodowej Norwegii Alfem Forstervollfem i Ministrem Obrony Narodowej PRL gen. broni Wojciechem Jaruzelskim. Goście obejrzeli pokaz lotniczy na temat „wyprowadzenie pułku spod uderzenia”. Zostało ono wykonane pomyślnie. W ciągu 4 minut 40 sekund 24 samoloty Lim-6 i 24 samoloty Mig21 wystartowały z lotniska i znalazły się w powietrzu.

pic28.jpg

Ciekawostka: Jurij Gagarin (Pierwszy człowiek który był w kosmosie)  otrzymał tytułu Honorowego Pilota 45 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Obrony Przeciwlotniczej.

Przebazowania

Szkolenie babimojskich pilotów nie było sprawdzane tylko na stałym lotnisku, ale także w warunkach zbliżonych do frontowych. W tym celu piloci wyjeżdżali na przebazowania, gdzie ćwiczyli uderzenia naziemne, różne manewry, lądowania na drogowych odcinkach lotniskowych (DOL), czyli na autostradzie.  Silnych przeżyć piloci doznawali podczas strzelania prawdziwymi rakietami i podczas niszczenia celów prawdziwymi bombami. Takie loty przebiegały z precyzją co do sekundy. Piloci musieli być cały czas być bardzo skupieni, aby nie popełnić jakiegoś błędu, który mógłby się skończyć wypadkiem.

O keszu: Petka schowana na zewnątrz obiektu, w środku sam logbook. Ukryła się nad wejściem do środka.

 

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 11x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy