Kolej dotarła do Malborka za pośrednictwem Królewskiej Kolei Wschodniej. W 1845 rozpoczęto budowę mostu, pierwszego elementu, który miał połączyć Berlin z Królewcem i Gdańskiem. Niestety, zanim projekt dokończono, Wiosna Ludów pokrzyżowała plany budowniczych. Prace zostały przerwane i wrócono do nich kilka lat później.
19 października 1852 roku powstał pierwszy odcinek prowadzący z Malborka do Braniewa. W następnym roku przedłużono go do Królewca. Niestety, znów pojawiły się opóźnienia w związku z epidemią cholery. Połączenie z Tczewem otwarto więc dopiero w październiku 1857 roku. W ten właśnie sposób Berlin po raz pierwszy uzyskał połączenie kolejowe z Królewcem.
Następnymi etapami rozbudowy było położenie torów do Elbląga (1870 r.), do Mławy (1876 r.) oraz do Grudziądza i Torunia (1883 r.). Kolej następnie modernizowano, kładziono kolejne tory i dobudowywano stacje pośrednie. Jednak najważniejszą datą dla dworca jest rok 1891. Właśnie z tą datą ukończono wznoszenie budynku, mającego od teraz być wizytówką miasta. W roku 1900, u schyłku XIX wieku, linia łącząca Toruń z Malborkiem została linią pierwszorzędną.
O keszu: Mikromagnetyk w miejscu magnetycznymze spojlera