Wrocławskie Osiedla: Kleczków
Kleczków (krótko po II Wojnie Światowej Klęczków) został włączony do Wrocławia w 1808 roku. Wcześniej znajdowała się tutaj niewielka osada Klein Kletschkau.
etap 1 – Pomnik Pomordowanych Więźniów – Ofiar Faszyzmu
Pomnik Pomordowanych Więźniów z kleczkowskiego więzienia został wystawiony w 1986 roku na skwerze po zachodniej stronie ulicy, u podnóża nasypu kolejowego. Jest to obelisk z piaskowca stojący na podobnej podstawie, na jego zwężeniu znajduje się napis: "W Hołdzie Patriotom Różnych narodowości straconym w latach 1939 - 1945", pod obeliskiem znajduje się szeroka dwustopniowa płyta, a na jej narożnikach od północy ułożone są skośnie płyty z napisem: "W okresie II Wojny Światowej hitlerowcy oprawcy zgilotynowali we Wrocławiu 314 Polaków "; oraz: "Czechosłowackim Patriotom zamordowanym w bitwach z hitlerowskim okupantem”. Pomnik został zaprojektowany w PWSSP i ufundowany przez zakłady pracy dzielnicy Psie Pole.
K = w ilu językach znajdują się opisy na płytach pomnika?
etap 2 – Port Miejski
Budowę wrocławskiego Portu Miejskiego podyktowały w XIX wieku liczne czynniki - szybko rozwijająca się gospodarka, powstanie sieci dróg i kolei oraz przystosowanie Odry jako szlaku żeglugowego praktycznie na całej jej długości. Pierwsze projekty w tym kierunku poczyniono już w 1880. Port wraz z przyległą infrastrukturą zbudowano dokładnie w latach 1897 - 1901 na Kleczkowie na 255 km Odry. Powierzchnia całej inwestycji wynosiła wtedy 37 ha i pozwoliła na wybudowanie basenu portowego o długości 700 m i szerokości 50 m. Zbudowano nabrzeża skarpowe o łącznej długości 2500 m, 5 dużych magazynów, place składowe, bocznice kolejowe, dźwigi i suwnice. W 1910 port wzbogacił się o suwnice bramową, a w 1934 elewator zbożowy. Magazyn zbożowy powstał w 1900 roku i stanowił później obiekt wzorcowy dla jemu podobnych w całych Niemczech. Podobnie było z systemami transportu węgla do elektrowni z estakadą długości 70 m, piętnastoma dźwigami portalowymi, żurawiami portowymi, przenośnikami i wyciągami linowymi. Wrocławski Port Miejski był swoistym novum i miejscem doświadczeń logistycznych jak i architektonicznych. Należy także wspomnieć o budynkach socjalnych, biurach, osiedlu mieszkaniowym, portierni, parowozowni, warsztatach, remizie, bunkrach węglowych i innych mniej lub bardziej istotnych częściach składowych całej tej inwestycji portowej. Port Miejski we Wrocławiu był portem jak na tamte czasy na wskroś nowoczesnym przystosowanym do załadunku i wyładunku towarów masowych, drobnicy czyli węgla, cukrów, tłuszczu, oleju.
L = druga cyfra na szarej tabliczce przy rogu budynku
etap 3 – Dolnośląskie Centrum Zdrowia Psychicznego
W 1808 roku Kleczków został włączony do Wrocławia, co wpłynęło na decyzję o zbudowaniu zakładu dla obłąkanych i psychicznie chorych na peryferiach miasta, z dala od jego ścisłego centrum. Budynek główny szpitala zaprojektował w 1881 r. Johann Robert Mende, a następnie projekt zmodyfikował miejski radca budowlany Richard Plüdemmann. Budowa trwała od kwietnia 1885 r. do listopada 1888 r. Na elewacji frontowej budynku podziwiać można liczne zdobienia, herb Wrocławia i datę budowy.
E = ile listków znajduje się na górze bocznej furtki?
etap 4 – budynek szkoły
Kompleks budynków szkolnych został wybudowany w latach 1900 – 1908 i mieścił na początku Kletschkauer Schule, później wybudowano salę gimnastyczną i drugi budynek. Po wojnie znajdowało się tutaj Liceum Ogólnokształcące nr VIII im. Bolesława Krzywoustego. Na budynku od ulicy Zdzisława Dębickiego znajdują się pozostałości po walkach z okresu Festung Breslau, natomiast od ulicy Kleczkowskiej z boku budynku widoczny jest herb miasta.
C = suma liczb z charakterystycznej tabliczki ze strzałką przy rogu budynku
etap 5 – dawne lądowisko balonów
Lądowisko balonów znajdowało się na placu przy ul. Trzebnickiej pomiędzy terenem obecnego Rejonu Energetycznego, a gazownią Ołbin. Z tego miejsca również startowały balony jak i były napełniane gazem. To tutaj nastąpił pierwszy lot balonu Schliesen należącego do Śląskiego Towarzystwa Lotów Statkami Powietrznymi. Odbywały się tu również pokazy balonowe i międzylądowania balonów na trasie Berlin – Wiedeń. W 1912 roku odbyły się eliminacje do zawodów balonowych Gordon-Benetta.
Z = największa liczba z dwóch tabliczek naprzeciwko czerwonego hydrantu
etap 6 – Kanał Miejski
Kanał Miejski jest odcinkiem Starej Odry i został wybudowany w latach 1892 – 1897 w ramach budowy nowej drogi wodnej dla materiałów masowych, w szczególności węgla z Górnego Śląska. Obecnie ten szlak żeglugowy nie ma większego znaczenia transportowego. Rozwija się tutaj turystyka kajakowa.
Ó = ile polerów (słupków) do cumowania znajduje się na nabrzeżu?
etap 7 – elewator zbożowy Odra
Budynek elewatora zbożowego położony przy ul. Rychtalskiej 18 zbudowany został w latach 1938-1939 dla jednego z największych niemieckich koncernów zbożowych Kampffmeyer Mühlen GmbH z siedzibą w Berlinie. Wzniesiony został według projektu wrocławskich architektów Arthura Pötzscha i Ericha Liehra. W roku 1940 do spichlerza od południa dobudowany został aneks z przeznaczeniem na stację transformatorową, pomieszczenia biurowe oraz mieszkania wg projektu Pötzscha. Budynek elewatora wzniesiono nad brzegiem Kanału Miejskiego Odry, na terenie dawnej firmy wapienniczej Kalksteinwerk. Przy elewatorze zbudowano niewielkie nabrzeże.
Budowla wzniesiona jest na rzucie prostokąta o zwartej kubicznej bryle. Ma wymiary ok. 57,6 x 25,9 m i posiada po stronie północnej prostokątną wieżę częściowo wtopioną w korpus. 8-kondygnacyjna wieża o wysokości ok. 36,1 m (ok. 32,6 do wierzchniej warstwy stropu nad ostatnią kondygnacją) ma od frontu 4 osie z prostokątnymi oknami. W połowie wysokości znajduje się wspornikowy balkon umożliwiający obsługę żurawia zamocowanego do elewacji.
Modernistyczno-funkcjonalistyczny budynek o dynamicznych proporcjach (zestawienie podłużnego korpusu z pionem wieży) ze względu na swą solidność i ognioodporność (konstrukcja wykonana ze zbrojonego betonu i cegły, metalowe okna) w czasie oblężenia miasta był wykorzystywany jako schron przeciwlotniczy. Po wojnie nadal służył miastu jako magazyn zboża (także jęczmienia dla pobliskiego browaru „Piast”). Nawierzchnia wokół obiektu wykonana była z betonowych płyt. Aby zaradzić obecności gryzoni ciągnących do ziarna, w elewatorze utrzymywano stado kotów, którymi opiekowała się specjalna pracownica. Działalność zakładu zakończyła się około roku 2000. Po licznych perturbacjach obiekt został wpisany w 2017 roku do rejestru zabytków.
W = ile liter znajduje się przed napisem Wrocław na murku nabrzeża.
Archiwalne zdjęcia pochodzą ze strony Poloniae Amici https://polska-org.pl
Dodaj uzyskane liczby: K+L+E+C+Z+K+Ó+W
Wynik wpisz do czekera:
Etap | Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|---|
1 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | etap 1 – Pomnik Pomordowanych Więźniów – Ofiar Faszyzmu |
2 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | etap 2 – Port Miejski |
3 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | etap 3 – Dolnośląskie Centrum Zdrowia Psychicznego |
4 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | etap 4 – budynek szkoły |
5 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | etap 5 – dawne lądowisko balonów |
6 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | etap 6 – Kanał Miejski |
7 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | etap 7 – elewator zbożowy Odra |