Wrocławskie Osiedla: Kuźniki
Kuźniki to niewielkie osiedle położone w zachodniej części Wrocławia. Granice osiedla od południa i północy wyznaczają tory kolejowe, a od zachodu rzeka Ślęza i Las Kuźnicki. Nazwa osiedla nawiązuje do historycznej nazwy Schmiedefeld czyli pole kowala. Zapraszam na spacer po Kuźnikach:
Etap 1 – Stacja kolejowa Wrocław Kuźniki
W latach 1868-1870 zbudowano kolej przechodzącą przez Kuźniki, prowadzącą z Dworca Świebodzkiego do Głogowa. 1 sierpnia 1874 roku otwarto ruch osobowy i towarowy na odcinku Wrocław Świebodzki – Wołów – Ścinawa -Rudna-Gwizdanów, wtedy to powstała stacja Breslau Schmiedefeld. W czasie, kiedy powstała nie była położono w granicach Wrocławia. W 1910 roku przebudowano stację. Powstał nowy budynek główny według projektu Richarda Schramke, z podziemnym przejściem na peron.
K = ile schodów prowadzi na peron 1 z przejścia podziemnego?
Etap 2 – Lasek Kuźnicki
Na terenie obecnego Lasku Kuźnickiego znajdował się cmentarz służący mieszkańcom gminy Kuźniki. Zlikwidowany został w 1963 roku. Spacerując po parku można jeszcze dostrzec jego ślady: pojedyncze płyty nagrobne, porozbijane fragmenty grobów, zarysy nagrobków. Obecnie Las Kuźnicki to zielona ostoja i miejsce spacerów dla mieszkańców Kuźnik. Rosną tam głównie dęby, jesiony i graby, a w podszyciu dziki bez i głóg.
U = numer Lasku Kuźnickiego na mapie
Etap 3 – Krieger-Denkmal
Przy skrzyżowaniu dzisiejszych ulic Hermanowskiej i Kołobrzeskiej (obecnie przy ogrodzeniu posesji - Hermanowska 59a) stał pomnik, którego lokalizację potwierdzają plany Kuźnik z lat trzydziestych XX w. Określono go tam mianem „Krieger-Denkmal”, czyli pomnika ku czci poległych. Monument upamiętniał poległych niemieckich żołnierzy w czasie I Wojny Światowej, którzy mieszkali lub pochodzili z Kuźnik. Stał w centrum osiedla, przy jego najważniejszej ulicy i w otoczeniu zieleni. Nie wiadomo, kiedy odbyła się uroczystość jego odsłonięcia. Na podstawie planów osiedla można wnosić, że postawiony został w latach 1926 - 1934. Do dziś zachowały się w tym miejscu jedynie dwie graniowe płyty, które stanowiły jego postument.
Ź = największa liczba z trzech tabliczek znajdujących się obok siebie na płocie
Etap 4 – Lokomotywownia
Lokomotywownia (Parowozownia) PKP Wrocław – Gądów przy Hermanowskiej 42 wybudowana została w latach 1925 – 1926. Wjazd na teren zakładu znajdował się od strony Hermanowskiej na wysokości wylotu ulicy Dziwnowskiej. Czynna do końca lat 80. XX w. W latach 90. przez pewien czas służyła jako tor kartingowy o nazwie „Kartodrom”. Odbywały się tu również koncerty zespołów muzycznych (Hurt, Kult, BigCyc). Obecnie teren jest przygotowywany pod dużą inwestycję, trwa rozbiórka budynków lokomotywowni.
N = najmniejsza cyfra z dwóch żółtych tabliczek
Etap 5 – Wieża ciśnień
W roku 1926 przy Hermanowskiej 42 (obecnie ten fragment należy do Elbląskiej) wybudowano cylindryczną wieżę wodną (ciśnień) o pojemności 300 m3 na potrzeby wzniesionej pod tym samym adresem lokomotywowni oraz trzech wielorodzinnych budynków postawionych w latach 1921 – 1926 dla pracowników kolei. Jest to obecnie ośmioboczna budowla o konstrukcji żelbetonowej, wypełnionej cegłami, otynkowana. Wieża obecnie jest przekształcona w mieszkanie.
I = ile znajduje się wejść do wieży?
Oblicz teraz hasło finałowe i wpisz je do czekera:
K+U+Ź+N+I+K+I =
Etap | Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|---|
1 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | Etap 1 – Stacja kolejowa Wrocław Kuźniki |
2 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | Etap 2 – Lasek Kuźnicki |
3 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | Etap 3 – Krieger-Denkmal |
4 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | Etap 4 – Lokomotywownia |
5 |
![]() |
Punkt wirtualny | --- | Etap 5 – Wieża ciśnień |