Aby odszukać skrzynkę WARSZAWA NIEZAISTNIAŁA (punkt 13) należy napierw odnaleźć 12 punktów i wykonać zadania—spisać odpowiedzi z zadań (podac sumę zapisanych cyrf) i podstawić do wzoru. W efekcie otrzymamy współrzędne skrzynki.
1 punkt: Gmach KC: namiar GPS: N 52º 13.888' E 21º 01.312'
Konkurs na siedzibę Komitetu Centralnego Polskiej Partii Robotniczej (poprzedniczki PZPR) rozpisano w 1947 roku. Pod gmach przeznaczono bardzo eksponowaną działkę u zbiegu Alej Jerozolimskich i Nowego Światu w pobliżu Muzeum Narodowego i planowanej alei Na Skarpie. W tym rejonie rozmieszczone miały zostać siedziby najważniejszych urzędów państwowych. Za najlepsza pracę uznano utrzymany w duchu późnego modernizmu (nie socrealizmu!) projekt Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyckiego i Eugeniusza Wierzbickiego, zespołu nazywanego „Tygrysami“. Projekt nie został nigdy zrealizowany w całości. Mało kto wie, że autorzy przewidzieli wystawienie osobnego budynku mieszczącego salę zebrań od strony ulicy Książęcej, w miejscu, w którym obecnie stoi gmach Giełdy. Niewielu także wie o tym, że frontem budynek jest zwrócony w stronę placu Trzech Krzyży. Tam znajduje się balkon reprezentacyjny. Nigdy jednak nie zdecydowano się na wyburzenie kilku kamienic stojących u zbiegu Nowego Światu i Książęcej, co pozwoliłoby odsłonić najważniejszą elewację. W tej sytuacji potężny gmach zamykałby perspektywę Alej Ujazdowskich. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Policz, ile kloszy posiada stylowa soc-latarnia stojąca blisko pomnika de Gaulle’a.
2 punkt: Książęca: Stadion: namiar GPS: N 52º 13.782' E 21º 01.351'
W wydanym w 1950 roku referacie Bolesława Bieruta „Sześcioletni plan odbudowy Warszawy“ wśród wielu rysunków przedstawiających nową socrealistyczną Warszawę znajduje się widok wschodniej strony placu Trzech Krzyży. Tam według jednej z koncepcji zagospodarowania skarpy wiślanej, na miejscu zburzonych kamienic znaleźć się miał potężny amfiteatr. Dobrze w komponowany w układ terenu stałby się miejscem imprez masowych. Swoją skalą odpowiadałby potężnemu Domowi Partii, którego na publikowanym rysunku nie zasłaniają kamienice przy Książęcej. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Ile kwietników o kształcie eliptycznym znajduje się przy Twoim punkcie między słupem ogłoszeniowym i wiatką przystanku a ul. Książęcą? Stój tak, aby widzieć kościół św. Aleksandra.
3 punkt: ul. Św. Barbary: wieżowiec: namiar GPS: N 52º 13.611' E 21º 00.643'
W 1950 roku między ulicami św. Barbary, Wspólną i Poznańską znakomity architekt Marek Leykam (twórca m.in. poznańskiego Okrąglaka, czy Instytutu Geologicznego w Warszawie) zaprojektował Centralę Biura Studiów i Projektów Budownictwa Przemysłowego. Siedzibą tej ważnej dla odbudowywanego i modernizującego się kraju instytucji miał być wieżowiec w otoczeniu dwóch niższych budynków. Modernistyczny gmach z elewacjami uporządkowanymi typowymi dla Leykama betonowymi żyletkami nie miał jednak szans na realizację w czasach, w których obowiązywała doktryna realizmu socjalistycznego, zadekretowanego w 1949 roku. Wieżowiec nigdy nie powstał. W jego miejsce powstały zaprojektowane przez Leykama dwa niższe budynki: żyletkowy biurowiec wzdłuż św. Barbary i przewrotnie socrealistyczny biurowiec Prezydium Rządu w kostiumie florenckiego pałacu, kojarzonego z początkami europejskiej bankowości, podstawy kapitalistycznego porządku. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Ile kasztanów rośnie naprzeciwko LOMBARDU i optyka M.Sękul?
4 punkt: Zachodnie Centrum Warszawy:
namiar GPS: N 52º 13.634' E 21º 00.297'
Dworzec Centralny projektu architektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka w myśl założeń urbanistycznych z końca lat 60. stać się miał elementem Zachodniego Centrum Warszawy. W 1968 roku konkurs na projekt centrum rozciągającego się od ulicy Nowodworskiej do Świętokrzyskiej między Emilii Plater a Marchlewskiego (obecnie al. Jana Pawła II) wygrał Jerzego Skrzypczaka, Barbary i Bogdana Wyporków i Jacka Jedynaka. Zgodnie z ich koncepcją wieżowce i centrum handlowe Zachodniego Centrum miały zostać połączone z Dworcem systemem kładek. Dawałyby one możliwość rozdzielenia ruchu kołowego i pieszego lokując przechodniów na poziomie pierwszego piętra. Pozostałością po tej idei są antresole Dworca Centralnego i odpowiadające im kładki wokół Marriotta. Najbardziej widoczną pozostałością jest fragment kładki między Marriottem a Intraco II. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Spisz liczbę-numer ul. Nowogrodzkiej, który masz za swoimi plecami na ceglanej ścianie.
5 punkt: wieżowce Społem i PZUW: namiar GPS: N 52º 13.800' E 21º 00.653'
W 1948 roku rozstrzygnięto konkurs na zespołu biurowców dla „Społem“ i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych (poprzednika PZU). Miały one znajdować się w bardzo eksponowanym miejscu – przy skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich z Marszałkowską. „Zespół ten stanowić będzie jedyny w mieście akcent wysokościowy [...]“ napisano w warunkach konkursu podkreślając tym samym rangę projektu. W konkursie nie przyznano pierwszej nagrody. Drugą obdzielono dwie prace. Autorem pierwszej był zespół Jana Bogusławskiego i Józefa Łowińskiego, który zaproponował wystawienie, dokładnie na miejscu obecnego wejścia do stacji metra Centrum czterech identycznych wieżowców w formie walca. Wieloplanowa kompozycja stojących na słupach rulonów do dziś robi wrażenie swoją odwagą i świeżością. Druga nagrodzona koncepcja autorstwa Zbigniewa Ihnatowicza i Jerzego Romańskiego zakładała ustawienie płaskich smukłych wysokościowców lekko po skosie wzdłuż Alej Jerozolimskich od Marszałkowskiej aż do planowanego Dworca Centralnego (który miał znajdować się nieco bardziej na wschód niż obecnie). To jedno z pierwszych prawdziwie wielkomiejskich założeń projektowanych w pierwszych powojennych latach. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Zapisz odległość między 4 miastem pod Helsinkami na kamieniu milowym, a Warszawą podaną w km.
6 punkt: PKiN (murek): namiar GPS: N 52º 13.837' E 21º 00.605'
Nie od początku było jasne jaką formę przybierze gmach wystawiony w centrum stolicy planowany w miejscu obecnego Pałacu Kultury i Nauki. W wydanym w 1950 roku bogato ilustrowanym albumie z referatem Bolesława Bieruta „Sześcioletni plan odbudowy Warszawy“ widnieje wizualizacja wieżowca o innej niż znana nam formie. Podpisany jako Centralny Dom Kultury wieżowiec o schodkowej strukturze typowej zarówno dla przedwojennych wieżowców Nowego Jorku, jak i dla moskiewskich „siedmiu sióstr“ (wieżowców powstałych między 1947 a 1957 rokiem na 800. rocznicę założenia miasta) jest znacznie niższy od zrealizowanego PKiN i bardziej od niego przysadzisty. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Ile biało-czerwonych słupków jest po lewej stronie murku (za plecami na dole masz metro Centrum), patrząc w stronę PKiN?
7 punkt: ŚCIANA WSCHODNIA: namiar GPS: N 52º 13.895' E 21º 00.522'
Ściana Wschodnia jaką znamy (proj. 1958) mogła przyjąć zgoła odmienny wygląd. Pierwszy konkurs na zabudowanie wschodniej strony ówczesnego placu Stalina na przeciwko Pałacu Kultury i Nauki rozstrzygnięto w 1954 roku. Wszystkie projekty przedstawione w konkursie były zgodne z obowiązującą od 1949 roku doktryną realizmu socjalistycznego nakazującą odwołania do historii (architektura winna być „narodowa w formie i socjalistyczna w treści“). Gmachy byłyby zatem dopełnieniem kończonego właśnie PKiN. Wyróżniono dwie prace, autorstwa Jana Knothego i Zygmunta Stępińskiego oraz Jana Boguslawskiego . Oba projekty zakładały budowę ciągu monumentalnych gmachów o charakterystycznie przeskalowanych proporcjach, z kolumnadami, łukami triumfalnymi, urozmaiconymi detalami nawiązującymi uważanych za narodowe form historycznych. W projektowanych budynkach miał znaleźć się m. in. warszawski ratusz oraz siedziba Stołecznej Rady Narodowej . W 1956 roku na Ogólnopolskiej Naradzie Architektów skrytykowano socrealizm i zadeklarowano odejście od niego. Tak skończyła się jego krótka i głośna kariera. Skutkiem krytyki było zaniechanie realizacji dotychczasowych projektów Ściany Wschodniej. W 1958 roku rozstrzygnięto ogólnopolski konkurs, który wyłonił znakomity modernistyczny projekt przygotowany w zespole Zbigniewa Karpińskiego , zrealizowany w między 1962 a 1969 rokiem. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Ile szklanych kloszy widzisz na soc-latarni przy kasie parkingowej?
8 punkt: Muzeum Sztuki Nowoczesnej – obiekt czekający na realizację, północna strona pl. Defilad:
namiar GPS: N 52º 13.931' E 21º 00.487'
Siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej nie należy do grona widm Warszawy niezaistniałej – choć wciąż niezbudowany jest na dobrej dordze do realizacji, która powinna rozpocząć się jesienią przyszłego roku. Projekt gmachu autorstwa Szwajcara Christiana Kereza wyłoniony został w miedzynarodowym konkursie, którego rozstrzygnięcie nastąpiło na początku 2007 roku. Zaprojektowany na planie litery L budynek zajmie miejsce rozbieranych hal Kupieckich Domów Towarowych. Projekt urzeka szlachetną prostotą i zaskakującymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi balansującymi, jak zwykle u Kereza, na granicy możliwości. Budynek nie stara się konkurować z potężnym Pałacem Kultury i Nauki – świadomie operując inną architektoniczą retoryką właściwą początkom XXI wieku. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Ile betownowych słupków jest częścia ogrodzenia trybuny?
9 punkt: Ministerstwo Skarbu: namiar GPS: N 52º 14.147' E 21º 00.663'
Poszerzona po wojnie ulica Świętokrzyska stać się miała jedną z głównych arterii komunikacyjnych śródmieścia łączącą zachodnie dzielnice (Wola, Grzybów) z bulwarami Powiśla poprzez Tamkę.
Rangę ulicy zdecydowano podnieść wystawiając przy niej siedziby Narodowego Banku Polskiego i Ministerstwa Skarbu. W rozstrzygniętym w 1949 roku zamkniętym konkursie, prócz wybranego i zrealizowanego projektu Stanisława Rychłowskiego i Stanisława Bieńkuńskiego, pojawiły się inne intrygujące propozycje, m.in. ekstrawagancki projekt Marka Leykama i Jerzego Hryniewieckiego. Zakładał on wystawienie gmachu na planie okręgu. Leykam zdradzał w tym czasie szczególne zamiłowanie do takiej szlachetnej, ale nieoczywistej formy. Przejawiło się ono nie tylko w znakomitym poznańskim Okrąglaku (1949-1955), ale i w warszawskim gmachu Prezydium Rządu przy św. Barbary, gdzie Leykam zaprojektował imponujący okrągły kryty dziedziniec. Pomysł ministerialnego biurowca z korytarzami bez końca i początku nie spodobał się jury. Stanowi jednak dowód architektonicznej odwagi i ekstrawagancji. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Ile markiz osłania okna kawiarni w biegu cafe, która znajduje się niedaleko Ministerstwa Finansów?
10 punkt: Muzeum Walk Rewolucyjnych i Wyzwoleńczych, Ogród Saski:
namiar GPS: N 52º 14.448' E 21º 00.591'
Nie od dziś mówi się o brakującej zachodniej pierzei placu. W 1967 roku rozstrzygnięto konkurs na gmach Muzeum Walk Rewolucyjnych i Wyzwoleńczych, które stanąć miało na miejscu tzw. pałacu Saskiego. Według niezwykle odważnej nagrodzonej koncepcji Grób Nieznanego Żołnierza znaleźć się miał pod potężnym, długim, bezokiennym prostopadłościennym monolitem stojącym na słupach. Sale muzeum doświetlane byłyby jedynie z góry, przez świetliki wyposażone w żaluzje. Autorami tego niezwykle efektownego projektu byli architekci: Andrzej Dzierżawski, Zbigniew Pawelski, Wiesław Rzepka Halina Świergocka-Kaim. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Ile kiści winogron trzyma rzeźba jesieni?
11 punkt: Ogród Saski: Pomnik zwycięstwa nad faszyzmem:
namiar GPS: N 52º 14.412' E 21º 00.344'
W 1957 roku rozpisano konkurs na pomnik ofiar faszyzmu. Mimo udziału wielu znakomitości, pierwsza nagroda nie została przyznana. Trzy lata później doszło do ogłoszenia kolejnego konkursu – na pomnik Bohaterów Warszawy. Należy pamiętać, że pod tą nazwą ukrywać się miał pomnik Powstania Warszawskiego! Jednak władze z generałem Marianem Spychalskim, marszałkiem Polski, a z wykształcenia architektem, w myśl ówcześnie obowiązującej doktryny twierdziły, że dążą do: „upamiętnienia wszystkich Polaków, którzy zginęli w II wojnie światowej”. Prace nad nim, z pominięciem konkursu, zlecono Markowi Leykamowi. Leykam zaproponował rozpięty ponad Osią Saską, przy ulicy Marszałkowskiej, żelbetowy łuk paraboliczny wysoki na 48 metrów. Całą powierzchnię łuku miały zdobić rozmieszczone nieregularnie złocone ceramiczne krążki-kwiatony, projektu rzeźbiarzy Heleny i Lecha Grześkiewiczów. W zwieńczeniu paraboli zaprojektowano dwa orły zwrócone na wschód i na zachód. 7 maja 1965 roku odsłonięto tablicę pamiątkową – część pomnika. Reszta nigdy nie powstała. Odnalezione po latach w wojskowych magazynach ceramiczne kwiatony trafiły w latach 90. do katedry polowej, gdzie zdobią ściany prezbiterium. Prócz tablicy pozostałością po planach pomnika jest też układ bloków osiedla Za Żelazną Bramą dostosowanych do przyszłej obecności równego im wysokością monumentu. (Jarosław Trybuś)
ZADANIE: Spisz wszystkie liczby z tablicy, nie spisuj jednak dat.
12 punkt: Bielańska: Muzeum Powstania Warszawskiego
namiar GPS N 52º 14.675' E 21º 00.373'
W latach 80. szukano lokalizacji dla powołanego w 1983 roku Muzeum Powstania Warszawskiego. Wybór padł na jedne z ostatnich ruin wojennych zachowanych w centrum miasta. Konkurs na adaptację monumentalnych pozostałości Banku Polskiego - reduty powstańczej, rozstrzygnięty w 1986 roku wygrała koncepcja Konrada Kuczy-Kuczyńskiego i Andrzeja Miklaszewskiego. W projekcie uszanowano malownicze ruiny uzupełniając je skromną, a przy tym poważną architekturą. Centrum założenia stanowić miał dziedziniec. Ostatecznie siedziba Muzeum powstała wiele lat później (2004) w zupełnie innym miejscu. Ruiny przy Bielańskiej wciąż czekają.
ZADANIE: Spisz cztery cyfry z parkomatu A07 stojącego naprzeciwko Twojego punktu. A07 nie wliczaj do ciągu cyrf do spisania.
13 punkt: NAMIAR NA SKRZYNKĘ:
ABY OTRZYMAĆ INFORMACJĘ O POŁOŻENIU SKRZYNKI DODAJ DO SIEBIE WSZYSTKIE SPISANE NA PUKNTACH CYFRY (pojedynczo! tj. każdą licząc osobno), czyli gdyby była gdzieś liczba 67 to należy ją zapisać jako 6+7, a liczbę 2000 jako 2 (+0+0+0). W ten sposób otrzymasz wartość X.
Współrzędne skrzynki:
N 52º 13.(655 + X)'
E 20 º 59.(444 + X)'
Punkt ze skrzynką jest czynny poniedziałek-sobota w godz: 11:00-21:00 i znajduje się w pewnej kawiarni. Na miejscu, aby otrzymać skrzynkę podaj hasło: niezaistniała.
UWAGA: DLA OSÓB, KTORE BYŁY NA GRZE 15 MAJA W NOC MUZEÓW:
aby otrzymać NAMIAR NA SKRZYNECZKĘ wystarczy wysłać maila na adres z kawałkiem hasła z pierwszego punktu pocztówkowego, czyli adres maila brzmi: "kolor" (napisz kolor odpowiadając na pytanie jaki jest piorun) i dalej piorun@gmail.com: XXXXXpiorun@gmail.com
Z tego adresu automatycznie przyjdzie wiadomość ze współrzędnymi.