Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
geocache GeoPaths
GeoPath name
GeoPath type What is this?HelpHelpSpecifies the type of GeoPath. If the majority of caches are arranged in a line, or form a design on the map, set Geo-sketch . If the majority of caches highlight a tourist attraction (e.g. a famous building, museum, etc.) set Touristic . If the majority of caches show off a natural feature (e.g. a mountain peak, viewpoint, etc.) set Nature . If the caches have a common theme (e.g. cathedrals, famous authors, etc.) set Thematic . If you think your GeoPath should be in another category which is not listed, contact the OC Team cog (at) opencaching.pl
% cache finds required to complete GeoPath
What is this?HelpHelpAfter logging a percentage of the caches, the user may log the GeoPath as completed
GeoPath Description

Start a new GeoPath
Waypoint Cache name belongs to GeoPath  
(No caches to display)
GeoPaths
Number of displayed GeoPaths: {displayedPowerTrailsCount} Display options
Name Type {statusOrPoints} Publication date Number of caches Completed


Mały Wiedeń

GeoPath details
Mentor (?)HelpMentorThe mentor is the person who created the GeoPath. Hr. Jan Usz
Visibility
Completed 33 times
Scoring 178.97 Points
Number of caches 26 (0 / 0 / 0)
% cache finds required to complete GeoPath 90% ( Geocaches)
GeoPath type Touristic
Publication date 25-12-2020
Owners Hr. Jan Usz, BB-Team
GeoPath's description

BB-Team zaprasza na wycieczkę po Wiedniu. Małym Wiedniu. Tak nazywano Bielsko na przełomie wieków. Szlak miejski oprowadzający po zabytkach Bielska a także Białej ma 8,9 km, czas przejścia: 2 godz. 40 min oczywiście nie wliczając czasu na szukanie skrzyneczek. Sporo skrzynek można zrobić "driveinowo" ale poza weekendami duża część parkingów jest płatna. Polecam hulajnogę albo rower.

 

Nieco historii.

Polecam tym co lubią, ale także tym malkontentom którzy nie wiedzą gdzie Śląsk, a gdzie Galicja i gdzie jakie były zabory.     ;-)

Gwałtowny rozwój gospodarczy i związany z nim wzrost zamożności mieszkańców spowodowały, że w drugiej połowie XIX wieku siostrzane miasta u podnóża Beskidów przekształciły się w nowoczesny ośrodek przemysłowy, już wówczas określany obecnym mianem Bielska-Białej.

Administracyjnie Bielsko należało do Śląska Austriackiego ze stolicą w Opawie. Od 1851 roku było siedzibą powiatu i starostwa, a w 1869 roku, z uwagi na swoje znaczenie, uzyskało specjalny status miasta wydzielonego. Biała leżała w Galicji, której stolicą był Lwów. Od 1855 roku była miastem powiatowym obwodu wadowickiego, a w 1867 roku została siedzibą starostwa.

W 1855 roku bocznica Kolei Północnej poprowadzona z Dziedzic do Bielska połączyła miasto z siecią kolejową Europy. Wkrótce potem stanęły pierwsze okazałe kamienice przy dzisiejszych ulicach Barlickiego (wówczas Kolejowej) oraz Cechowej. Liczne nowe fabryki budowano w następnych latach na rozrastającym się ku północy Dolnym Przedmieściu, a także na położonym na południe od centrum Przedmieściu Żywieckim. W 1862 roku uruchomiono gazownię miejską i wprowadzono oświetlenie ważniejszych ulic.

Okres największych zmian architektonicznych zapoczątkowało w Bielsku przebicie przez centrum miasta tunelu linii kolejowej do Żywca, uruchomionej w 1878 roku. Związane z tą inwestycją wyburzenia były kontynuowane w następnych latach: kosztem starej zabudowy regulowano i poszerzano ulice, zakładano place, stawiano reprezentacyjne gmachy publiczne i okazałe kamienice mieszczańskie, odpowiadające randze miasta. Wytyczano nowe ulice, przy których powstawały piękne dzielnice mieszkaniowe ze stojącymi wśród parków i zieleńców domami kupców, fabrykantów i urzędników. Wprowadzano najnowsze udogodnienia cywilizacyjne: sieć telefoniczną (1888), elektrownię (1893), linię tramwajową i wodociąg (1895). Spośród gmachów użyteczności publicznej powstały m.in.: teatr (1890), szpital (1893) oraz centralny gmach urzędowy (1903). Na przełomie XIX i XX wieku wiedeński architekt Max Fabiani opracował projekt przestrzennego rozwoju miasta, który stał się podstawą do planowania jego dalszego rozwoju.

W galicyjskiej Białej, zwanej niekiedy uboższą siostrą Bielska, zmiany zaczęły się później i nie były aż tak szeroko zakrojone. W 1888 roku na północnych obrzeżach miasta poprowadzono linię kolejową z Bielska do Kalwarii i wybudowano dworzec. Najwspanialszą budowlą miasta stał się gmach Kasy Oszczędności (1895-1897), obok którego stanął kinoteatr miejski (1913). Powstały liczne nowe kamienice, ulokowane głównie przy obu rynkach, zbudowano wodociąg (1902) oraz szpital powiatowy (1908)

Przynależność państwowa i wynikające z niej powiązania gospodarcze oraz kulturowe, w połączeniu z miejscowymi stosunkami narodowościowymi, ukształtowały obraz Bielska-Białej przełomu XIX i XX stulecia. Uwidoczniły się wpływy kultury czeskiej i austriackiej, a zwłaszcza stolicy, czyli cesarskiego Wiednia. Świadectwem tej epoki pozostają po dzień dzisiejszy architektura Bielska-Białej i owa specyficzna atmosfera, wspólna dla wszystkich miast dawnej monarchii naddunajskiej: od Bregencji po Czerniowce, od Krakowa po Zagrzeb.

 

 

Caches in this GeoPath Mały Wiedeń

include following caches in gpx file:


inactive
ignored
placed by you
watched
founded
Logs count in gpx file*: 5

*) - for each cache. Available only for "GPX" files OK
information
Statistics for this GeoPath Mały Wiedeń
Your progress on this GeoPath


0% (You found 0 from 26 Caches in the Geopath)

Show more statistics

Opinions and comments

Log your visit