Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
geocache GeoPath
Naam GeoPath
Soort GeoPath Wat is dit?HelpUitlegDe soort van de GeoPath. Vorm op kaart: Bijvoorbeeld interessante plaatsen die een bepaalde vorm op een kaart hebben. Verkennen: Bijvoorbeeld om bepaalde plaatsen in je woonplaats te laten zien. Natuur: Mooie plaatsen die met natuur te maken hebben. Thema: Bijvoorbeeld een thema over een bepaald onderwerp.
% nodig om deze GeoPath te voltooien
Wat is dit?HelpUitlegNa het vinden van een bepaalde percentage zal de het mogelijk zijn om deze GeoPath als voltooid te kunnen loggen.
Beschrijving van GeoPath

Sla nieuwe GeoPath op
Waypoint cache naam Voeg toe aan GeoPath  
(Geen caches aanwezig)
GeoPath
Aantal weergegeven GeoPaths: {displayedPowerTrailsCount} Meer opties
Naam Soort {statusOrPoints} Publicatie datum Aantal caches Voltooid


Mały Wiedeń

Eigenschappen GeoPath
Hoofdeigenaar (?)HelpHoofdeigenaarHoofdeigenaar is de persoon die de GeoPath geregistreerd heeft. Hr. Jan Usz
Status
Voltooid 33 keer
Score 178.97 punten
Aantal caches 26 (0 / 0 / 0)
% nodig om deze GeoPath te voltooien 90% ( Caches)
Soort GeoPath Verkennen
Publicatie datum 25-12-2020
Eigenaar Hr. Jan Usz, BB-Team
Beschrijving GeoPath

BB-Team zaprasza na wycieczkę po Wiedniu. Małym Wiedniu. Tak nazywano Bielsko na przełomie wieków. Szlak miejski oprowadzający po zabytkach Bielska a także Białej ma 8,9 km, czas przejścia: 2 godz. 40 min oczywiście nie wliczając czasu na szukanie skrzyneczek. Sporo skrzynek można zrobić "driveinowo" ale poza weekendami duża część parkingów jest płatna. Polecam hulajnogę albo rower.

 

Nieco historii.

Polecam tym co lubią, ale także tym malkontentom którzy nie wiedzą gdzie Śląsk, a gdzie Galicja i gdzie jakie były zabory.     ;-)

Gwałtowny rozwój gospodarczy i związany z nim wzrost zamożności mieszkańców spowodowały, że w drugiej połowie XIX wieku siostrzane miasta u podnóża Beskidów przekształciły się w nowoczesny ośrodek przemysłowy, już wówczas określany obecnym mianem Bielska-Białej.

Administracyjnie Bielsko należało do Śląska Austriackiego ze stolicą w Opawie. Od 1851 roku było siedzibą powiatu i starostwa, a w 1869 roku, z uwagi na swoje znaczenie, uzyskało specjalny status miasta wydzielonego. Biała leżała w Galicji, której stolicą był Lwów. Od 1855 roku była miastem powiatowym obwodu wadowickiego, a w 1867 roku została siedzibą starostwa.

W 1855 roku bocznica Kolei Północnej poprowadzona z Dziedzic do Bielska połączyła miasto z siecią kolejową Europy. Wkrótce potem stanęły pierwsze okazałe kamienice przy dzisiejszych ulicach Barlickiego (wówczas Kolejowej) oraz Cechowej. Liczne nowe fabryki budowano w następnych latach na rozrastającym się ku północy Dolnym Przedmieściu, a także na położonym na południe od centrum Przedmieściu Żywieckim. W 1862 roku uruchomiono gazownię miejską i wprowadzono oświetlenie ważniejszych ulic.

Okres największych zmian architektonicznych zapoczątkowało w Bielsku przebicie przez centrum miasta tunelu linii kolejowej do Żywca, uruchomionej w 1878 roku. Związane z tą inwestycją wyburzenia były kontynuowane w następnych latach: kosztem starej zabudowy regulowano i poszerzano ulice, zakładano place, stawiano reprezentacyjne gmachy publiczne i okazałe kamienice mieszczańskie, odpowiadające randze miasta. Wytyczano nowe ulice, przy których powstawały piękne dzielnice mieszkaniowe ze stojącymi wśród parków i zieleńców domami kupców, fabrykantów i urzędników. Wprowadzano najnowsze udogodnienia cywilizacyjne: sieć telefoniczną (1888), elektrownię (1893), linię tramwajową i wodociąg (1895). Spośród gmachów użyteczności publicznej powstały m.in.: teatr (1890), szpital (1893) oraz centralny gmach urzędowy (1903). Na przełomie XIX i XX wieku wiedeński architekt Max Fabiani opracował projekt przestrzennego rozwoju miasta, który stał się podstawą do planowania jego dalszego rozwoju.

W galicyjskiej Białej, zwanej niekiedy uboższą siostrą Bielska, zmiany zaczęły się później i nie były aż tak szeroko zakrojone. W 1888 roku na północnych obrzeżach miasta poprowadzono linię kolejową z Bielska do Kalwarii i wybudowano dworzec. Najwspanialszą budowlą miasta stał się gmach Kasy Oszczędności (1895-1897), obok którego stanął kinoteatr miejski (1913). Powstały liczne nowe kamienice, ulokowane głównie przy obu rynkach, zbudowano wodociąg (1902) oraz szpital powiatowy (1908)

Przynależność państwowa i wynikające z niej powiązania gospodarcze oraz kulturowe, w połączeniu z miejscowymi stosunkami narodowościowymi, ukształtowały obraz Bielska-Białej przełomu XIX i XX stulecia. Uwidoczniły się wpływy kultury czeskiej i austriackiej, a zwłaszcza stolicy, czyli cesarskiego Wiednia. Świadectwem tej epoki pozostają po dzień dzisiejszy architektura Bielska-Białej i owa specyficzna atmosfera, wspólna dla wszystkich miast dawnej monarchii naddunajskiej: od Bregencji po Czerniowce, od Krakowa po Zagrzeb.

 

 

Caches in GeoPath Mały Wiedeń

Voeg volgende caches toe in GPX:


niet actief
negeren
gemaakte
gevolgde
gevonden
aantal logs in het GPX bestand*: 5

*) - voor elke cache. Alleen beschikbaar voor GPX formaat. OK
Informatie:
Toon statistieken Mały Wiedeń
Voortgang van deze GeoPath


0% (je hebt 0 van 26 uit deze GeoPath gevonden)

Toon meer statistieken

Opmerkingen en/of loggen

Schrijf opmerking of log