Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[PS] Karaś PZL 23 - OP9E87
Właściciel: Holka
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 12-07-2021
Data utworzenia: 12-07-2021
Data opublikowania: 28-08-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 28-08-2021
55x znaleziona
2x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
79 odwiedzających
40 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
12 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: ankos, bamba, Chrząszcze2, Inikara, kafii, kross, ofen95, PusheeNel, Remol19, Serengeti, Tisia, Whatever
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

PZL - 23 "Karaś" został zaprojektowany przez inż. Stanisława Praussa przy współpracy dr. inż. Franiciszka Misztala. Był to projekt samolotu rozpoznawczo - bombowego na zamówienie lotnictwa wojskowego. 
Była to przeróbka projektu lekkiego 6 miejscowego samolotu komunikacyjnego.
Pierwszy prototym został oblatany w sierpniu 1934 r. W kolejnych latach wprowadzano poprawki do konstrukcji i produkcja seryjna ruszyła na początku 1937 r. Razem zbudowano 253 egzemplarze.

Samolot był pokazany na wystawie ILIS w Sztokholmie w 1936 r. oraz na Salonie Lotniczym w Paryżu (1936 r.) Po prezentacji do Polski wpłynęły zapytania ofertowe z Rumunii, Bułgarii, Turcji, Szwecji oraz państw środkowoamerykańskich. Umowę zawarto tylko z Bułgarią.

W Kampanii Wrześniowej ”Karasie” były wykorzystane zarówno do bombardowania, jak i rozpoznania. Ataki bombowe przeprowadzano przeciw kolumnom i zgrupowaniom wojsk pancernych i zmotoryzowanych. Najpoważniejszymi ich akcjami było bombardowanie niemieckich kolumn pancernych pod Radomskiem, Pułtuskiem i Różanem. 

W ręce Niemców dostało się kilkanaście uszkodzonych ”Karasi”, którzy nie wykazali nimi zainteresowania. Natomiast Rosjanie na lotnisku Skniłów we Lwowie zdobyli 4 ”Karasie” z 55 Samodzielnej Eskadry Bombowej, oraz na na lotnisku w Brodach 14 dalsze egz. ( Kilka z nich było sprawnych. ”Karasie” były jedynymi polskimi samolotami bojowymi, które w ZSRR zakwalifikowano jako sprzęt przydatny dla tamtejszych eskadr bombowych. Do Rumunii ewakuowano 20 w wersjach PZL-23A i PZL-23B ( Rumunia bezprawnie włączyli ”Karasie” do swojego lotnictwa. Weszły na wyposażenie w 73 eskadrze bombowej lekkiej 6 pułku lotniczego. Po ataku na ZSSR wykorzystane były w walkach w Besarabii, nad Dniestrem oraz w Odessie i pod Stalingradem. W połowie 1943 r. zostały wycofane do II linii. W 1944 r. sformowano z nich eskadrę przeznaczoną do nocnych nalotów nękających. Bardzo wyeksploatowane uległy kasacji w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

 

Pierwszy etap zawiera informację, w którym budynku jest kesz. 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
karas