Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] Karaś PZL 23 - OP9E87
Owner: Holka
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Other type
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 12-07-2021
Date created: 12-07-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 28-08-2021
56x Found
2x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
79 visitors
41 x rated
Rated as: Excellent
12 x recommended
This cache is recommended by: ankos, bamba, Chrząszcze2, Inikara, kafii, kross, ofen95, PusheeNel, Remol19, Serengeti, Tisia, Whatever
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Bike  Take something to write 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

PZL - 23 "Karaś" został zaprojektowany przez inż. Stanisława Praussa przy współpracy dr. inż. Franiciszka Misztala. Był to projekt samolotu rozpoznawczo - bombowego na zamówienie lotnictwa wojskowego. 
Była to przeróbka projektu lekkiego 6 miejscowego samolotu komunikacyjnego.
Pierwszy prototym został oblatany w sierpniu 1934 r. W kolejnych latach wprowadzano poprawki do konstrukcji i produkcja seryjna ruszyła na początku 1937 r. Razem zbudowano 253 egzemplarze.

Samolot był pokazany na wystawie ILIS w Sztokholmie w 1936 r. oraz na Salonie Lotniczym w Paryżu (1936 r.) Po prezentacji do Polski wpłynęły zapytania ofertowe z Rumunii, Bułgarii, Turcji, Szwecji oraz państw środkowoamerykańskich. Umowę zawarto tylko z Bułgarią.

W Kampanii Wrześniowej ”Karasie” były wykorzystane zarówno do bombardowania, jak i rozpoznania. Ataki bombowe przeprowadzano przeciw kolumnom i zgrupowaniom wojsk pancernych i zmotoryzowanych. Najpoważniejszymi ich akcjami było bombardowanie niemieckich kolumn pancernych pod Radomskiem, Pułtuskiem i Różanem. 

W ręce Niemców dostało się kilkanaście uszkodzonych ”Karasi”, którzy nie wykazali nimi zainteresowania. Natomiast Rosjanie na lotnisku Skniłów we Lwowie zdobyli 4 ”Karasie” z 55 Samodzielnej Eskadry Bombowej, oraz na na lotnisku w Brodach 14 dalsze egz. ( Kilka z nich było sprawnych. ”Karasie” były jedynymi polskimi samolotami bojowymi, które w ZSRR zakwalifikowano jako sprzęt przydatny dla tamtejszych eskadr bombowych. Do Rumunii ewakuowano 20 w wersjach PZL-23A i PZL-23B ( Rumunia bezprawnie włączyli ”Karasie” do swojego lotnictwa. Weszły na wyposażenie w 73 eskadrze bombowej lekkiej 6 pułku lotniczego. Po ataku na ZSSR wykorzystane były w walkach w Besarabii, nad Dniestrem oraz w Odessie i pod Stalingradem. W połowie 1943 r. zostały wycofane do II linii. W 1944 r. sformowano z nich eskadrę przeznaczoną do nocnych nalotów nękających. Bardzo wyeksploatowane uległy kasacji w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

 

Pierwszy etap zawiera informację, w którym budynku jest kesz. 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
karas
Log entries: Found 56x Not found 2x Note 0x All entries Show deletions