Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[PS] Karaś PZL 23 - OP9E87
Eigenaar: Holka
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 12-07-2021
Gemaakt op: 12-07-2021
Gepubliceerd op: 28-08-2021
Laatste verandering: 28-08-2021
56x Gevonden
2x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
79 x Bekeken
41 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
12 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: ankos, bamba, Chrząszcze2, Inikara, kafii, kross, ofen95, PusheeNel, Remol19, Serengeti, Tisia, Whatever
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Dangerous Cache  Bike  Take something to write 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

PZL - 23 "Karaś" został zaprojektowany przez inż. Stanisława Praussa przy współpracy dr. inż. Franiciszka Misztala. Był to projekt samolotu rozpoznawczo - bombowego na zamówienie lotnictwa wojskowego. 
Była to przeróbka projektu lekkiego 6 miejscowego samolotu komunikacyjnego.
Pierwszy prototym został oblatany w sierpniu 1934 r. W kolejnych latach wprowadzano poprawki do konstrukcji i produkcja seryjna ruszyła na początku 1937 r. Razem zbudowano 253 egzemplarze.

Samolot był pokazany na wystawie ILIS w Sztokholmie w 1936 r. oraz na Salonie Lotniczym w Paryżu (1936 r.) Po prezentacji do Polski wpłynęły zapytania ofertowe z Rumunii, Bułgarii, Turcji, Szwecji oraz państw środkowoamerykańskich. Umowę zawarto tylko z Bułgarią.

W Kampanii Wrześniowej ”Karasie” były wykorzystane zarówno do bombardowania, jak i rozpoznania. Ataki bombowe przeprowadzano przeciw kolumnom i zgrupowaniom wojsk pancernych i zmotoryzowanych. Najpoważniejszymi ich akcjami było bombardowanie niemieckich kolumn pancernych pod Radomskiem, Pułtuskiem i Różanem. 

W ręce Niemców dostało się kilkanaście uszkodzonych ”Karasi”, którzy nie wykazali nimi zainteresowania. Natomiast Rosjanie na lotnisku Skniłów we Lwowie zdobyli 4 ”Karasie” z 55 Samodzielnej Eskadry Bombowej, oraz na na lotnisku w Brodach 14 dalsze egz. ( Kilka z nich było sprawnych. ”Karasie” były jedynymi polskimi samolotami bojowymi, które w ZSRR zakwalifikowano jako sprzęt przydatny dla tamtejszych eskadr bombowych. Do Rumunii ewakuowano 20 w wersjach PZL-23A i PZL-23B ( Rumunia bezprawnie włączyli ”Karasie” do swojego lotnictwa. Weszły na wyposażenie w 73 eskadrze bombowej lekkiej 6 pułku lotniczego. Po ataku na ZSSR wykorzystane były w walkach w Besarabii, nad Dniestrem oraz w Odessie i pod Stalingradem. W połowie 1943 r. zostały wycofane do II linii. W 1944 r. sformowano z nich eskadrę przeznaczoną do nocnych nalotów nękających. Bardzo wyeksploatowane uległy kasacji w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

 

Pierwszy etap zawiera informację, w którym budynku jest kesz. 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
karas