Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[PS] PZL M-28 BRYZA - OP9D3B
Polskie samoloty transportowe
Właściciel: norbinorek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 17-05-2021
Data utworzenia: 17-05-2021
Data opublikowania: 28-08-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 28-08-2021
43x znaleziona
0x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 2 obserwatorów
63 odwiedzających
32 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
28 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: ajka, ankos, Aynsley, bamba, CarCam, Chochlik., Chrząszcze2, crazy_baby, Dallas, descarado&kolorteczy, gagu, Hasioki, Holka, Inikara, jemiolka, kafii, kross, Mario&Monia, Oni_no_Pejot, palinq, Remol19, Serengeti, słabakinia, Tisia, Tris, unkas, Whatever, WRÓBEL.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

C24D44F9-C07F-46D2-EE7E-B0DF29C1902E.jfif PZL M-28 Bryza

 

 

PZL M-28 Bryza - stworzona w 1991r. w PZL ”Mielec” wersja rozwojowa samolotu PZL An-28 Chelton, aparat fotograficzny A-39, transponder KT-76A. produkowanego wcześniej na licencji radzieckiej z zamontowanym w ładowni wyposażeniem elektronicznym. Załoga samolotu wzrosła do 6 osób, utracił on również możliwości transportowe. Do wyposażenia awionicznego samolotu należą: radar obserwacji powierzchni wody ARS-400 (poprzedni radar ARS-100 nie spełniał oczekiwań wojska), system transmisji danych i dowodzenia Łeba-2 (ŁS-10), system nawigacyjny KNS-81, odbiornik systemu nawigacji satelitarnej KLN-90B, radar pogodowy RDR-2000 (jeden z samolotów ma radar RDS-81), automatyczny pilot KFC-325, system poszukiwania rozbitków

Samolot może przenosić 2 bomby oświetlające typu SAB i 2 tratwy ratownicze Mewa-6. Rozpoznawczo-patrolowe "Bryzy-1R" eksploatowane są w 28. i 30. Eskadrze Lotnictwa MW. W tym w 30 el. MW Bryza są maszynami patrolowo - rozpoznawczymi, zaś 28el MW - transportowymi.

 

Samolot ponadto produkowany jest w następujących wersjach:

pasażerskiej ze stałymi fotelami i toaletą, cargo z systemem podnoszenia i mocowania ładunków, monitoringu ekologicznego (M-28 "Bryza" E), sanitarnej z noszami, pokładowym wyposażeniem medycznym i miejscami dla personelu medycznego, desantowej, z wyposażeniem umożliwiającym wykonywanie skoków spadochronowych (M-28 "Bryza" TD).

Obecnie trwają prace nad wersją przeznaczoną do zwalczania okrętów podwodnych oznaczoną PZL M-28B "Bryza bis". Początkowo planowano wyposażenie samolotu w chowane w locie podwozie. Ponieważ pociągałoby to za sobą znaczny wzrost masy "Bryzy", zdecydowano się zastosować podwozie odchylane na boki, co umożliwia zwiększenie pola obserwacji umieszczonego pod podwoziem radiolokatora. Ponadto samolot ma otrzymać nowy radar, detektor anomalii magnetycznych, głowicę obserwacji w podczerwieni oraz przeprojektowaną kabinę załogi. Kolejnym krokiem ma być wyposażenie "Bryzy bis" w urządzenie ostrzegające o opromieniowaniu falami radiowymi oraz wyrzutniki flar i dipoli.

W postaci makiety istnieje wersja PZL M-28B "Bryza plus" o ładunku zwiększonym do 2 700 kg, zdolna do przenoszenia torped.

Konstrukcja: półskorupowa, metalowa; dwusilnikowy górnopłat zastrzałowy, podwozie trójpodporowe stałe. Samolot jest wyposażony w turbinowe silniki śmigłowe PZL-10S (TWD-10B) o mocy 706 kW (960 KM) każdy.

Dane techniczne:


Długość

13,1 m

Wysokość

4,9 m

Rozpiętość

22,0 m

Masa całkowita

7000 kg

Masa własna

4350 kg

Prędkość przelotowa

330 km/h

Pułap

6000 m

Zasięg

1230 km


Opracował: Paweł Szczepaniec
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.