Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
This cache does not have any statistics yet
Katastrofa kolejowa w Korzybiu - OPA39B
"Nieszczęście z dużą dozą szczęścia"
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 80 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 09-08-2025
Date created: 18-08-2025
Date published: 31-08-2025
Last modification: 31-08-2025
0x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
11 visitors
0 x rated
Rated as: n/a
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Dangerous Cache  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Katastrofa kolejowa w Korzybiu

  • Data i miejsce: 13 lipca 2010 roku, około godziny 9:10, na jednotorowym odcinku kolejowym w miejscowości Korzybie (woj. pomorskie).

  • Uczestnicy: Dwa pociągi pasażerskie typu REGIO (lokomotywy spalinowe z wagonami piętrowymi), kursujące na trasie Słupsk–Szczecinek i Szczecinek–Słupsk.


Skutki zdarzenia

  • Ranni: Od 37 do 60 osób zostało rannych — w zależności od źródła. Raporty mówią o ok. 37 poszkodowanych, z czego część odniosła poważne obrażenia.

  • Ofiary śmiertelne: Na szczęście, nikt nie zginął w wyniku zderzenia.

  • Straty materialne: Przewozy Regionalne oszacowały straty na ponad 760 000 zł .


Przyczyny i usterki systemowe

  • Główny powód: Maszynista jeden z pociągów wyjechał z mijanki w Korzybiu bez wymaganej zgody dyżurnego ruchu, co doprowadziło do czołowego zderzenia .

  • Zawiodła łączność: Brak zasięgu radiofonicznego uniemożliwił nadanie komendy "radio-stop" oraz komunikację dyżurnego z maszynistą — niektóre składy nie miały odpowiedniego sprzętu, a maszynista kontaktował się prywatnym telefonem komórkowym .

  • Inne zaniedbania: Zabezpieczenia infrastrukturalne, zbyt gęste zarośla i ograniczona widoczność toru dodatkowo utrudniały bezpieczne prowadzenie ruchu.


Reakcje i konsekwencje prawne

  • Oskarżenia: Maszynista, 56-letni Ryszard I., został oskarżony o nieumyślne sprowadzenie katastrofy oraz nieumyślne spowodowanie obrażeń ciała pasażerów i załogi.

  • Wyrok: W 2012 roku sąd rejonowy w Miastku skazał go na:

    • 1,5 roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na trzy lata,

    • zakaz wykonywania zawodu maszynisty na trzy lata.
      Wyrok nie był prawomocny w momencie publikacji 


Skutki dla infrastruktury i procedur

  • Po wypadku zlikwidowano automatyczne mijanki na tej trasie — ruch Krzyżowanie się pociągów możliwy był tylko w Miastku aż do pełnej modernizacji linii 

  • Modernizacja linii 405 (Słupsk–Szczecinek) ruszyła z funduszy marszałkowskich; jej koszt wyniósł około 170 mln zł .

Dla zainteresowanych osób mogę polecić krótki film o katastrofie.

Kesz

Szukaj od spodu

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Log entries: Found 0x Not found 0x Note 0x