Katastrofa kolejowa w Korzybiu
Data i miejsce: 13 lipca 2010 roku, około godziny 9:10, na jednotorowym odcinku kolejowym w miejscowości Korzybie (woj. pomorskie).
Uczestnicy: Dwa pociągi pasażerskie typu REGIO (lokomotywy spalinowe z wagonami piętrowymi), kursujące na trasie Słupsk–Szczecinek i Szczecinek–Słupsk.
Ranni: Od 37 do 60 osób zostało rannych — w zależności od źródła. Raporty mówią o ok. 37 poszkodowanych, z czego część odniosła poważne obrażenia.
Ofiary śmiertelne: Na szczęście, nikt nie zginął w wyniku zderzenia.
Straty materialne: Przewozy Regionalne oszacowały straty na ponad 760 000 zł .
Główny powód: Maszynista jeden z pociągów wyjechał z mijanki w Korzybiu bez wymaganej zgody dyżurnego ruchu, co doprowadziło do czołowego zderzenia .
Zawiodła łączność: Brak zasięgu radiofonicznego uniemożliwił nadanie komendy "radio-stop" oraz komunikację dyżurnego z maszynistą — niektóre składy nie miały odpowiedniego sprzętu, a maszynista kontaktował się prywatnym telefonem komórkowym .
Inne zaniedbania: Zabezpieczenia infrastrukturalne, zbyt gęste zarośla i ograniczona widoczność toru dodatkowo utrudniały bezpieczne prowadzenie ruchu.
Oskarżenia: Maszynista, 56-letni Ryszard I., został oskarżony o nieumyślne sprowadzenie katastrofy oraz nieumyślne spowodowanie obrażeń ciała pasażerów i załogi.
Wyrok: W 2012 roku sąd rejonowy w Miastku skazał go na:
1,5 roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na trzy lata,
zakaz wykonywania zawodu maszynisty na trzy lata.
Wyrok nie był prawomocny w momencie publikacji
Po wypadku zlikwidowano automatyczne mijanki na tej trasie — ruch Krzyżowanie się pociągów możliwy był tylko w Miastku aż do pełnej modernizacji linii
Modernizacja linii 405 (Słupsk–Szczecinek) ruszyła z funduszy marszałkowskich; jej koszt wyniósł około 170 mln zł .
Dla zainteresowanych osób mogę polecić krótki film o katastrofie.
Kesz
Szukaj od spodu