Jan Bloch - to od niego zaczyna się kolejowa historia Skarżyska. Tak zwany "król kolei" miał na swoim koncie wiele kolejowych przedsięwzięć. Jednym z nich była kolej łącząca Dęblin (Iwangród) z Dąbrową oraz Koluszki z Bodzechowem. Jan Bloch zdecydował, że najważniejsza, węzłowa stacja tej kolei zostanie zlokalizowana na polach i nieużytkach wsi Kamienna. Był to rok 1875. Po uzyskaniu koncesji na budowę Drogi Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej, w Kamiennej powstały: parowozownia, wspaniały dworzec, warsztaty kolejowe i inna kolejowa infrastruktura.
Dokładnie w 1883 roku na gruntach wsi Kamienna rozpoczęto budowę stacji Bzin. Stację otwarto 25 stycznia 1885 roku, a pociągi zaczęły regularnie kursować dzień później. W Bzinie otwarto również dworzec kolejowy. Nazwę stacji zmieniono na „Skarżysko” w 1896 roku. A dlaczego pierwotnie był Bzin, a nie Kamienna, na terenie której znajdowała się stacja? Otóż w dawnych czasach istniało wiele miejscowości o podobnych do Kamiennej nazwach, aby ją wyróżnić, stację nazwano Bzin (najbardziej znany był wówczas wielki piec bziński, średniowieczna wieś Bzin).
Dzięki obecności kolei Kamienna zaczęła się rozwijać w szybkim tempie i z małej osady stała się miastem, dzisiejszym Skarżyskiem-Kamienną.
O keszu:
Luksusowy, tematyczny mikrusek magnetyczny :D
Do wyjęcia logbooka może przydać się pęseta.
Dokładnie odkładaj - na górnej ściance, wsuwając tak aby pozostał niewidoczny.
Miejsce ruchliwe, zachowaj ostrożność zawiązując buty ;)
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Interesujące miejsce | --- | Tablica informacyjna - Jan Bloch |