Jest tutaj most, a właściwie mostek, który miał wpływ na funkcjonowanie znacznej części województwa świętokrzyskiego, oto jego historia:
Most kolejowy Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej na odcinku Pińczów-Wiślica
Lokalizacja:
Most znajduje się na trasie Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej, na nieczynnej linii kolejowej międzyPińczowem a Wiślicą, w województwie świętokrzyskim. Jest to przeprawa przez rzekę Nidę, jedną z najbardziej malowniczych rzek regionu, która otacza most zielonymi łąkami i polami Ponidzia.
Parametry techniczne:
Typ linii: Kolej wąskotorowa.
Rozstaw torów: 750 mm.
Konstrukcja mostu: Drewniana, o długości około 15 metrów, wsparta na dwóch podporach. Konstrukcja była przystosowana do lekkich składów wąskotorowych.
Podpory: W czasie eksploatacji mostu drewniane podpory utrzymywały całą konstrukcję nad rzeką. Podczas wielkiej powodzi w 1997 roku jedna z podpór została zawalona, co doprowadziło do trwałego uszkodzenia mostu.
Historia:
Most został zbudowany jako część Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej, która odegrała kluczową rolę w rozwoju regionu. Odcinek Pińczów-Wiślica był istotny zarówno dla transportu towarowego (np. płodów rolnych i materiałów budowlanych), jak i dla przewozów pasażerskich.
W 1997 roku most został poważnie uszkodzony podczas wielkiej powodzi, która doprowadziła do podmycia jednej z podpór i jej zawalenia. W wyniku tego zdarzenia linia na tym odcinku została wyłączona z eksploatacji, a przewozy na trasie Pińczów-Wiślica zakończyły się definitywnie.
Stan obecny:
Most jest nieczynny i znajduje się w stanie ruiny. Pozostała część konstrukcji, mimo upływu lat, wciąż przyciąga uwagę jako zabytek dawnych czasów.
Dzięki swojemu położeniu nad rzeką Nidą, przeprawa oferuje piękne widoki na zakola rzeki oraz otaczającą przyrodę, co czyni ją atrakcyjnym miejscem dla spacerowiczów i miłośników historii kolei.
Charakterystyczna drewniana konstrukcja, choć prosta, stanowi świadectwo lokalnej inżynierii z początku XX wieku.
Znaczenie lokalne:
Most jest symbolem dawnej świetności kolei wąskotorowej w regionie i budzi sentyment wśród mieszkańców.
Malownicza lokalizacja nad rzeką Nidą sprawia, że obiekt ma potencjał turystyczny, np. jako punkt widokowy lub element szlaku rowerowego prowadzącego śladami Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej.
Próby naprawy:
Po wielkiej powodzi w 1997 roku, która doprowadziła do zawalenia jednej z podpór, podejmowano liczne próby naprawy mostu, aby przywrócić funkcjonalność odcinka kolejowego. Mimo zaangażowania różnych instytucji, w tym wojska, odbudowa konstrukcji nie powiodła się. Zniszczenia okazały się zbyt poważne, a most pozostaje nieczynny do dziś.
Kesz
Można się zastanawiać dlaczego D/T jest zawyżone; odpowiedź będzie jak znajdziesz kesza. Jest to zwyczajny pet.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu:
0x
0x
0x
Używamy cookies, dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Przeczytaj o prywatności i ochronie danych w naszym Regulaminie.
X