Muzeum kolejnictwa Bochum w dawnej zajezdni kolejowej wraz z zabytkową parowozownią jest największym tego typu prywatnym muzeum w Niemczech. Jak żaden inny punkt zaczepienia na trasie, symbolizuje ścisły związek między historią kolei a rozwijającym się przemysłem węglowym i stalowym w Zagłębiu Ruhry.
Wraz z budową odgałęzienia Steele - Dahlhausen/Ruhr przez Bergisch-Märkische Eisenbahngesellschaft (BME) w 1863 r., kilka kopalń w Zagłębiu Ruhry zostało podłączonych do szybko rozwijającej się sieci kolejowej. Stacja Dahlhausen szybko stała się ważnym węzłem komunikacyjnym dla ruchu towarowego i pasażerskiego w Zagłębiu Ruhry. W latach 1912-1918 wybudowano stację rozrządową i nową stację pasażerską oraz zajezdnię z parowozownią z obrotnicą, wieżą ciśnień, składem węgla i warsztatami, częściowo przez jeńców wojennych. Główną obsługą wykorzystywanych tu parowozów była obsługa linii pociągów ciężarowych, przy czym decydującą rolę odgrywał ruch węgla. Wraz z zamknięciem sąsiednich zajezdni znacznie wzrosła liczba personelu i lokomotyw. Najwyższy poziom został osiągnięty w 1957 roku z 522 pracownikami i 35 lokomotywami parowymi.
Wraz z zamknięciem kopalni Vereinigte Dahlhauser Tiefbau w 1965 r. Na znaczeniu straciła również baza towarowa Bochum-Dahlhausen. Operacje manewrowe zostały przerwane w 1973 roku; zajezdnia została zamknięta cztery lata wcześniej i była używana tylko do naprawy wagonów towarowych do 1982 roku. Jednak w 1969 roku wykorzystanie tego miejsca jako muzeum, które miało szczególny plus: dostęp do sieci kolejowej Niemieckich Kolei Federalnych, nabrało tempa. Imponująca kolekcja pojazdów rozwinęła się z trzech lokomotyw, które zostały oficjalnie otwarte w 1977 roku jako „Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen”. Siedem lat później zajezdnię objęto ochroną zabytków.
Na 70 000 metrów kwadratowych odwiedzający mogą zobaczyć ponad 120 pojazdów szynowych od 1853 roku do dnia dzisiejszego. Lokomotywy i wagony są przywracane do muzeum, a niektóre są ponownie zdatne do ruchu. Zwiedzający* mają możliwość odbycia niezwykłych wycieczek, takich jak kolejka Wismar, kolejka muzealna, a także wycieczki na Mikołajki i Jarmark Bożonarodzeniowy. Codzienne specjalne wycieczki prowadzą do czynnych hut lub starych scen przemysłowych. Malownicza trasa Kolei Doliny Ruhry jest używana kilka razy w miesiącu. Ofertę wzbogacają festyny muzealne, specjalne oferty dla dzieci, przejazdy dorożką i warsztaty muzealne.
Dostępny jest darmowy parking.
źródło: www.route-industriekultur.ruhr