Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Koszarka - OP9TWG
Właściciel: dziadek72
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > świętokrzyskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 24-04-2024
Data utworzenia: 24-04-2024
Data opublikowania: 24-04-2024
Ostatnio zmodyfikowano: 25-04-2024
3x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
11 odwiedzających
2 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Szemkel74
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Wymagany dodatkowy sprzęt  Szybka skrzynka  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Na początku XIX wieku, wzorem innych państw na ziemiach polskich zostały utworzone służby techniczne, które miały jeden główny cel czyli utrzymanie i budowę dróg. W jej skład wchodzili dróżnicy, drogomistrze, konduktorzy. Dla ludzi powołanych do utrzymania drogi stawiane były budynki, które zwyczajowo nazywano w zależności od użytkowników: dróżniczówką, drogomistrzówką, koszarką, konduktorką. Przy mniejszych drogach stanowiły domostwo dróżnika, tzw. koszary drogowe. Pierwszy przepis dotyczący budowy jednolitych domków dróżniczych wydał w 1825 roku namiestnik Królestwa Polskiego generał Józef Zajączek.

 

Zawód dróżnika pozostawał w tradycjach rodzinnych, dzięki czemu budynki przechodziły z ojca na syna. Znajdowały się w nich punkty pierwszej pomocy, była możliwość odpoczynku, dostępu do wody, uzyskania szeroko rozumianej pomocy. Dla tego też dróżniczówki znajdowały się w niewielkiej odległości od ważnych dróg i skrzyżowań. Przy ważniejszych traktach dróżniczówki były reprezentacyjne, przy mniej uczęszczanych bardziej praktyczne, czasem przy jednej trasie budynki miały ten sam wygląd. Były trwale oznakowane tablicą urzędową. W większości przypadków do ich budowy używano cegły, rzadziej drewna. Ich wielkość użytkowa wynosiła od 50 do 90 m², miały kształt prostokąta. Zamieszkiwane były przeważnie przez 2 rodziny. W miarę rozwoju cywilizacyjnego, wprowadzono obowiązkową elektryfikację. Z upływem lat i kolejnych reform straciły swoje strategiczne znaczenie.

 

Na terenie gminy Miedziana Góra do naszych czasów zachowała się jedna koszarka, czyli dom dróżnika. Obecnie nieużytkowana, mieści się przy trasie Kielce – Łódź, przy torze wyścigowym. Najprawdopodobniej wybudowano ją w XIX wieku, aczkolwiek na mapach pojawiła się dopiero po I wojnie światowej. Najstarsi mieszkańcy wspominają ostatnich dróżników, panów Dąbrowskiego i Zientala. Teren, za który odpowiadali dróżnicy, obejmował odcinek od Góry Raszówki do Miedzianej Góry.

 

Atrybut "skrzynka niebezpieczna" dodany ze względu na ruchliwą drogę, położenie na terenie ogrodzonym (tor wyścigowy), gdzie wolno poruszać się w ograniczonym zakresie oraz bliskość skrzynki elektrycznej.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Koszarka
mega spoiler
Wpisy do logu: znaleziona 3x nieznaleziona 0x komentarz 0x Obrazki/zdjęcia 1x Wszystkie wpisy Galeria