Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kamienna Baba - OP9SK6
Cmentarz choleryczny - czy aby na pewno?
Właściciel: kymon
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 12-02-2024
Data utworzenia: 14-02-2024
Data opublikowania: 14-02-2024
Ostatnio zmodyfikowano: 14-02-2024
2x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 2 obserwatorów
30 odwiedzających
2 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: hratli
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Legenda głosi, że w czasach pogańskich na wzgórzu położonym na północnym skraju wsi Knyszewicze odbywał się kult nagiej kobiety. Została ona zamieniona kamień i tkwi na wzniesieniu do dziś.

Tak właśnie próbowano interpretować istnienie Kamiennej Baby (znanej również jako Morowa Baba). Nie jest to jednak sylwetka kobiety, a kamienny krzyż z XVII lub XVIII wieku. Okoliczni mieszkańcy od dawna mieli świadomość, że znajdował się tu mahilnik, nie do końca wiadomo było jednak kogo chowano przed wiekami na wzgórzu. Powszechnie mówi się o tym miejscu jako cmentarzu cholerycznym, badania archeologiczne wykazały jednak zgoła co innego.

„Mogiłki przy niektórych wioskach w parafii znajdują się bez żadnego oparkanienia od czasów niepamiętnych, na których parafianom chować trupy mocno zabrania się, chyba potajemnie bez wiadomości księdza plebana sami się chowają.” - zapiski proboszcza parafii w Nowym Dworze z 1783 roku w połączeniu z wynikami badań zdają się rozwiewać wątpliwości co do genezy cmentarza. Wzgórze znane jako miejsce pochówku ofiar epidemii bardziej przypomina lokalną nekropolię stworzoną nielegalnie przez mieszkańców. Zwyczaj sięgający czasów pogańskich nie był łatwy do wyplenienia. Wieś rządziła się własnymi prawami, informację o zgonach (szczególnie zgonach noworodków) często trzymała dla siebie, w ten sposób unikała również kosztownego pochówku zgodnego z "procedurami".

Na nieformalność cmentarza wskazuje zarówno obecność kamiennych steli - groby oznaczano najzwyklejszymi kamieniami polnymi, jak i nietypowość samych krzyży. Kształt krzyża nie był łatwy do wykucia, jest to więc poniekąd symbol względnego dobrobytu panującego w Knyszewiczach.

Poniższą fotografię wykonano w okresie przeprowadzania badań archeologicznych. Dziś panorama nie jest już tak szeroka jak dawniej, za wzgórzem zasadzono las, a krajobraz utracił swój "stepowy" charakter. Jest to jednak w dalszym ciągu zachwycające miejsce - serce Wzgórz Sokólskich, oferujące nie tylko kontakt z lokalną historią, ale i panoramę jakże charakterystyczną dla tego skrawka ziem.

 

Fot.: J. Jaskanis, 1974 r., Muzeum Podlaskie w Białymstoku (kapliczki.org.pl)

 

Skrzynka to preforma PET umieszczona na kordach, znajduje się w oddaleniu od mogił i krzyża. Proszę o staranne zamaskowanie po dokonaniu wpisu. Dojście wzdłuż rzeki Słoi od gruntowej drogi. Atak z północy wysoce niezalecany - młody las.

Do powstania kesza znacząco przyczynił się hratli.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Krzyże