Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Orzeł Łódź - OP9RZE
Owner: Victor+
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > łódzkie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Temporarily Unavailable
Time required: 0:01 h    Distance to travel: 0.01 km
Date hidden: 01-04-2024
Date created: 29-11-2023
Date published: 01-04-2024
Last modification: 20-05-2024
11x Found
1x Not found
0 notes
watchers 3 watchers
42 visitors
7 x rated
Rated as: Excellent
3 x recommended
This cache is recommended by: hobbbysta, LL13, Olo74_Lilalu
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Orzeł Łódź

skrzynka należy do ogólnopolskiego projektu "Speedway"

O MIEJSCU:

Początki sportu żużlowego w Łodzi przypadają na rok 1948. Założony został wówczas klub o nazwie Tramwajarz. Obok niego funkcjonował również Dziewiarski Klub Sportowy Włókniarz, którego sekcja została rozwiązana w 1950 roku. Oficjalnie pierwszy mecz rozegrany został 6 czerwca 1948 roku. 

Pierwsze lata łódzkiego żużla były mocno niestabilne, zarówno jeśli chodzi o wyniki sportowe, jak i organizację. W 1951 roku klub zmienił nazwę na Ogniwo i został przeniesiony do Bytomia. Jednak już po roku siedziba powróciła do Łodzi.  Po sezonie 1954 nazwa została zmieniona na Spartę, a w jej barwach tytuł indywidualnego mistrza Polski zdobył Włodzimierz Szwendrowski. W 1957 klub powrócił do tradycyjnej nazwy – Tramwajarz. W latach 1954-1957 zespół lawirował między I a II ligą, a od 1958 roku występował już tylko na zapleczu najwyższej klasy rozgrywkowej. Po wyjątkowo słabych sezonach 1963-1964 Tramwajarz przestał istnieć.

Po dwóch latach żużel powrócił do naszego miasta. Tym razem nowy klub nosił nazwę Gwardia Łódź. Drużyna funkcjonowała przez czternaście sezonów w II lidze. Najwyższym miejscem było czwarte w 1976. Gwardia została rozwiązana w 1980 roku.

Kibice żużla w Łodzi na powstanie lokalnej drużyny musieli czekać aż 15 lat. Wtedy też założono J.A.G Speedway. W 1999 roku dzięki reformie rozgrywek, drużyna działająca już pod nazwą ŁTŻ Łódź wywalczyła prawo startu w I lidze żużlowej. Klub spadł jednak szybko do niższej ligi, gdzie nie radził sobie zbyt dobrze. 

Lepsze czasy nadeszły, gdy klubowi zaczęła pomagać zakochana w żużlu Joanna Skrzydlewska i jej ojciec Witold. Gdy w 2005 roku TŻ Łódź przestał istnieć, z inicjatywy rodziny Skrzydlewskich powstał Orzeł Łódź. 

Sezon 2006 był przełomowy nie tylko z powodu nowych właścicieli. Wówczas zniesiono bowiem limity w zatrudnianiu obcokrajowców, dzięki czemu w Łodzi mogli występować m.in. żużlowcy z Niemiec – Stephan Katt oraz Matthias Kroeger. Premierowy sezon pod nowym szyldem Orzeł zakończył na szóstym miejscu. 

Rozgrywki 2009 dały nadzieję na awans klubu do I ligi. Pechowo przegrane baraże po najdłuższym sezonie w historii tylko zaostrzyły apetyty na wejście do wyższej ligi. To udało się już w kolejnych rozgrywkach, gdzie fantastyczną formą imponowali Jacek Rempała oraz Łukasz Jankowski. 

Po sezonach, w których Orzeł walczył o utrzymanie na pierwszoligowym poziomie, w 2014 roku klub nieoczekiwanie osiągnął świetne wyniki. Hitem transferowym okazało się zakontraktowanie Jasona Doyle’a. Nieznany szerzej kibicom sportu żużlowego Australijczyk jechał jak natchniony i został najlepszym zawodnikiem całych rozgrywek. Druga lokata na zakończenie sezonu dawała Orłowi awans do Ekstraligi. Licencji nadzorowanych zostały pozbawione kluby z Gdańska i Częstochowy, a to oznaczało konieczność uzupełnienia składu najwyższej klasy rozgrywkowej. Orzeł był pierwszy w kolejce, ale z zaproszenia do elity nie skorzystał. 

Dla łódzkiego klubu jeszcze lepsze okazały się rozgrywki w 2016 roku. W rundzie zasadniczej łodzianie wygrali 16 z 18 meczów! Łódzki walec rozjeżdżał kolejne zespoły i zanotował imponującą serię 11 zwycięstw z rzędu. Ze świetnej strony prezentowali się zwłaszcza Robert Miśkowiak oraz doświadczony Hans Andersen. W finale pierwszej ligi Orzeł uległ ekipie Lokomotivu Daugavpils. Warto przypomnieć, że Łotysze nie mogli wystartować w najwyższej klasie rozgrywkowej ze względów regulaminowych, więc awans do elity przypadł w udziale naszemu zespołowi. Prezes Witold Skrzydlewski uznał jednak, że będzie budować siłę Orła krok po kroku. 

Jednym z najważniejszych dni w historii łódzkiego żużla było oddanie do użytku nowego stadionu. Moto Arena stała się istotnym punktem na sportowej mapie Łodzi. Obiekt, którego  oficjalne otwarcie miało miejsce w lipcu 2018 roku jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Można na nim rozgrywać najważniejsze imprezy międzynarodowe. Kwestią czasu jest, kiedy Łódź będzie gospodarzem najbardziej prestiżowych wydarzeń światowego żużla. 

Źródło: https://www.orzel.lodz.pl/historia-2/

 

O SKRZYNCE:

Skrzynka wielkości małej w maskowaniu miejskim. Zawiera logbook oraz ołówek. Szukać należy na współrzędnych.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
GeoKrety

GeoKrety  Symulant - Total distance: 35696 km

Pictures
Historyczne
Log entries: Found 11x Not found 1x Note 0x Picture 1x All entries Gallery