Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
TCZ Most na Wiśle - OP9G36
Owner: patikoo
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Other type
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 01-12-2021
Date created: 12-11-2021
Date published: 02-12-2021
Last modification: 02-12-2021
69x Found
0x Not found
0 notes
watchers 2 watchers
118 visitors
43 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Recommended at night  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

UM Tczew - Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) - Wyślij wiadomość do  Urzędu

Pierwsza źródłowa wzmianka o Tczewie pochodzi z 1252 r., kiedy to w Tczewie książę Sambor II rozpoczął budowę zamku. W wystawionym niemieckim dokumencie wymieniono osadę Dersove. Etymologia nazwy miasta nie została dotąd przez językoznawców wyjaśniona w sposób jednoznaczny, przypuszcza się, że może pochodzić z języka pruskiego (pruskie słowo "dirse" oznaczało osobę odważną). Jedno jest jednak pewne, że jest ona daleko starsza niż jego pierwszy zapis. W najstarszych pisanych dokumentach (XII i XIII w.) występowały obok siebie dwie nazwy odnoszące się do tej samej albo nawet do dwóch sąsiadujących ze sobą osad: wspomniana Trsow – zdaniem prof. Tymienieckiego pochodzenia etruskiego, a według Mrongowiusza od Tkaczewo, co oznaczałoby osadę tkaczy, i Derszewo, od imienia feudała Dersława, odpowiadające kaszubskiemu Dërszewò, a niemieckiemu Dirschau.

 

Most zbudowany w latach 1850-1857, pod kierunkiem Carla Lentzego, wg projektu konstrukcyjnego Rudolfa Eduarda Schinza oraz architektonicznego Friedricha Augusta Stülera. Składał się z 6 przęseł o rozpiętości 130m i wysokości 12m - łączna długość wraz z przyczółkami wynosiła 837m. Był ówcześnie największą stalową konstrukcją kratownicową. Oryginalne przęsła pierwszego mostu kolejowo - drogowego przez Wisłę są unikalnym w skali światowej reliktem XIX - wiecznej sztuki inżynierskiej, wpisany do krajowego rejestru zabytków oraz uznanym za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej.

 

Rzuć okiem na most a zobaczysz o nim informacje.

Ze względu na sporą ilość mugoli prosimy o pełną konspirację.

Rules of reactivation Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints