Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] CSS 12 - OP9EY4
Polskie samoloty towarzyszące, wielozadaniowe, turystyczne.
Owner: Mhonar
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Other type
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 25-08-2021
Date created: 25-08-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 28-08-2021
64x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
85 visitors
46 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: gagu
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Nature  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

CSS-12

W 1948 r. biuro konstrukcyjne Centralnego Studium Samolotów rozpoczęło projektowanie 10-miejscowego lekkiego samolotu pasażerskiego, przeznaczonego do komunikacji krajowej. W tym czasie szereg państw budowało samoloty tej kategorii. Głównym konstruktorem samolotu został doc. mgr inż. Leszek Dulęba. Był to pierwszy metalowy samolot zbudowany w Polsce po wojnie. Zastosowano na nim keson PZL wg patentu dr. inż. Franciszka Misztala. Do napędu projektowanego samolotu przewidywano poniemieckie silniki Argus 411 wyposażone w firmowe łoża, osłony i śmigła (po zakończeniu wojny w kraju znajdowała się znaczna liczba tych silników).

Samolot CSS-12 również pozostawał w zasięgu zainteresowań wojska. Miał być użyty dla prób w locie z aparaturą w II etapie badań bezzałogowego samolotu rozpoznawczego SWS ”Upiór”. Miał to być jeden z egzemplarzy CSS-12 serii próbnej, zamówiony przez Wojskowy Instytut Techniczny. Realizacja programu SWS ulegała opóźnieniu, by wreszcie ulec dezaktualizacji w 1950 r. Lotnictwo wojskowe zamierzało również wykorzystać CSS-12 jako samolot przejściowy na samoloty dwusilnikowe. Zastąpiłby wówczas używane w OSL Dęblin, pochodzące z czasu wojny samoloty USB.

Konstruowanie samolotu znacznie przeciągnęło się z powodu ograniczenia stosunków handlowych z Francją, skąd miało być sprowadzone całkowite wyposażenie samolotu. Zaprojektowanie tych zespołów i instalacji w kraju zajęło sporo czasu. Budowa prototypu została zakończona w 1950 r. Prototyp samolotu został oblatany 22.11.1950 r. W 1951 r. próby samolotu przerwano ze względu na zaangażowanie całego przemysłu lotniczego w produkcję seryjną samolotów wojskowych. Po zorganizowaniu w Instytucie Lotnictwa płatowcowego biura konstrukcyjnego, pod kierownictwem profesorów Franciszka Misztala i Leszka Dulęby, które przystąpiło do konstruowania lekkiego samolotu pasażerskiego MD-12, powrócono również do prób samolotu CSS-12. W 1955 r. w samolocie zmodyfikowano usterzenie, dodano poziomy statecznik u góry usterzenia pionowego dla poprawienia stateczności i przeprowadzono badania w locie, które wykazały, że samolot jest konstrukcją udaną i nadającą się do produkcji seryjnej.

Na samolocie tym w dniu 28.12.1956 r. pilot doświadczalny inż. Andrzej Abłamowicz ustanowił międzynarodowy rekord wysokości w klasie C1c samolotów osiągając wysokość 7200 m, zaś w dniu 27.12.1956 r. (wg [2] 28.12.1956 r.) krajowy rekord wysokości z obciążeniem 1000 kg, wznosząc się na 6600 m. Dzięki bardzo dobremu wznoszeniu tego samolotu uzyskano szereg cennych wyników w skokach spadochronowych wykonując skoki grupowe nocne i dzienne oraz skoki indywidualne nocne i dzienne z wysokości 7900-8300 m.

Brak jednak zainteresowania polskiej komunikacji lotniczej tym samolotem w latach 1956-1959, jak również brak w tym czasie odpowiednich silników (okazało się jednak, że zapasu silników poniemieckich Argus As 11 A1 napędzających ten samolot pozbyto się nieopatrznie) spowodował, iż samolot nie wszedł do produkcji. Samolot CSS-12 był dobrym samolotem, udanym pod względem osiągów i pilotażu i posiadającym wszystkie cechy nowoczesnego samolotu komunikacyjnego.

Po skasowaniu samolotu w 1960 r. które przednią część kadłuba przekazano do Muzeum Techniki NOT w Warszawie, skąd przekazano ją w lutym 1967 r. do zbiorów Muzeum Lotnictwa i Astronautyki. Pozostałą część kadłuba ze skrzydłami przekazano do ogródka jordanowskiego osiedla WSM Sady Żoliborskie w Warszawie.

Konstrukcja:
Dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej. Załoga- 2 osoby, pasażerów- 10.
Skrzydło trójdzielne, o obrysie trapezowym. Część środkowa, tworząca całość wraz z kadłubem ze względu na stałą wysokość dźwigara miała grubszy profil na zewnątrz, a cieńszy przy kadłubie. Części zewnętrzne odejmowane. Konstrukcja skrzydła dwudźwigarowa z kesonem międzydźwigarowym. Ścianki dźwigarów oraz pokrycie kesonu, będące pokryciem skrzydła, wykonane z blachy falistej. Za tylnym dźwigarem blacha pokrycia podparta kratowymi rozporkami. Nosek skrzydła wykonany z blachy falistej krytej blachą gładką, wzmocniony pionową ścianką. W celu polepszenia własności aerodynamicznych część skrzydła za noskiem była dodatkowo pokryta płótnem. Część przykadłubowa w całości pokryta była dodatkowo gładką blachą. Lotki szczelinowe, wychylane różnicowo, konstrukcji metalowej, kryte płótnem. Między lotkami a kadłubem klapy dwuszczelinowe (czyli ze slotem), z obniżoną osią obrotu w celu zwiększania powierzchni skrzydła przy wychyleniu. Konstrukcja klap taka sama jak lotek, slot z blachy. Pod kadłubem duża klapa krokoaylowa metalowej konstrukcji.
Kadłub konstrukcji półskorupowej, wręgowo-podłużnicowej, kryty blachą duralową. Kabiny zakryte.
Usterzenie pionowe i poziome o obrysie trapezowym, wolnonośne. Konstrukcja stateczników dwudźwigarowa z pokryciem blachą falistą i gładką podobnie jak skrzydeł. Stery o konstrukcji metalowej, kryte płótnem. W trakcie prób do usterzenia poziomego dodano drugi statecznik poziomy, zwiększający powierzchnię usterzenia poziomego, umieszczając go na górnej części usterzenia pionowego.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Wyposażenie- krótkofalowa radiostacja nadawczo-odbiorcza RSI-6K. Instalacje: elektryczna, przeciwoblodzeniowa.

Napęd: 2 silniki rzędowe układzie odwrócone V typu Argus As-411 o mocy 427 kW (580 KM) każdy.

Dane techniczne CSS-12 (wg [4]):
Rozpiętość- 18,5 m, długość- 12,75 m, wysokość- 5,0 m, powierzchnia nośna- 40,1 m2.
Masa własna- 3734 kg, masa użyteczna- 1766 kg, masa całkowita- 5500 kg.
Prędkość max- 365 km/h, prędkość przelotowa- 322 km/h, prędkość lądowania- 96 km/h, wznoszenie- 5,3 m/s, pułap- 6440 (wg [2]- 6400) m, zasięg- 600 km.

 

Źródło: samolotypolskie.pl

 

SKRZYNKA

Na kordach (wiem wiem.. w lesie różnie z tym bywa;)) udaj się około 30 metrów na wschód i szukaj zamaskowanego atrybutu związanego z samolotem. Najczęściej słyszymy o tym przy okazji zdarzeń z pasażerskimi samolotami. I tak, jest takiego koloru jaki tam zastaniecie, nie tego który jest napisany :P

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Może się przydać ;)