Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[PS] PZL-105 FLAMING - OP9EXZ
Samolot wielozadaniowy
Eigenaar: słabakinia
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Normaal
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 22-08-2021
Gemaakt op: 25-08-2021
Gepubliceerd op: 28-08-2021
Laatste verandering: 02-11-2023
44x Gevonden
3x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 2 Volgers
70 x Bekeken
29 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
20 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: ajka, bamba, Chrząszcze2, coosiek, crazy_baby, descarado&kolorteczy, galowianie, Inikara, IrminaF, kafii, karwdo, Mario&Monia, Oni_no_Pejot, R-Sol, Remol19, Tisia, Tris, unkas, Whatever, WRÓBEL.
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Bike  Nature  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

PZL-105 FLAMING

22D1918B-0EDC-9B50-B157-8B825A54699E.jpg

Koncepcję lekkiego samolotu wielozadaniowego PZL-105 ”Wilga-88”, przewidywanego jako następca samolotu PZL-104 ”Wilga”, opracował mgr inż. Andrzej Frydrychewicz w 1983 r. Projekt powstał w wyniku doświad­czeń z eksportu PZL-104 „Wilga 35A” do Kanady. Własności STOL tego samolotu wzbudzały entuzjazm, jednak na tamtejszym rynku istniało zapotrzebowanie na samoloty o nieco większej pojemności, udźwi­gu i możliwości przewożenia za­równo pasażerów jak i ładunków, nie mówiąc o cenach charaktery­stycznych dla tamtego regionu (np. sterownica, a nie drążek sterowy). Ponieważ „Wilgi” nie dało się zmody­fikować do spełniania takich wyma­gań, podjęto decyzję o skonstruowa­niu nowego samolotu, który mógł stać się interesujący nie tylko dla rynku amerykańskiego- gdzie miał być następcą samolotu De Havilland Canada DHC-2 ”Beaver”, ale także europejskiego.

W samolocie o wielkości zbliżonej do ”Wilgi” zmieszczono 6-miejscową kabinę. Optymalny wariant jej wykorzystania, to 4 osoby oraz bagaż lub dodatkowy ładunek w tyle kabiny, w miejscu złożonej kanapy. Wszystkie fotele można było szybko zde­montować i wówczas tworzyła się duża przestrzeń ładunkowa. Zaplanowano też wariant do wywożenia 4 skoczków spado­chronowych. Obszerna kabina stwarzała też np. możliwość przewożenia chorego lub rannego na noszach. Duże drzwi po obydwu stronach pozwalały zajmować miej­sca przez wszystkich pasażerów i załogę jednocześnie (lub szybko opuszczać kabinę) oraz umożliwiały załadunek przedmiotów o dość dużych gabarytach.

Program samolotu, który otrzymał oznaczenie PZL-105 „Fla­ming”, realizowany był na zlecenie Biura Technicznego No­wych Uruchomień, w ramach Cen­tralnego Planu Badawczo- Rozwojo­wego- temat: środki transportu. Finansowany był przez Urząd d/s Postępu Naukowo- Technicznego. Opracowaniem projektu zajęło się Biuro Konstrukcyjne PZL Warszawa-Okę­cie. Konstruktorem prowadzącym samolotu był mgr inż. Roman Czerwiński, a od 1989 mgr inż. Wojciech Woźniczka.

Prace rozpoczęto na początku 1983 r. W tym samym roku po­wstały założenia koncepcyjne i ma­kieta wstępna. W końcu 1984 r. goto­wy był projekt wstępny wraz z wy­nikami badań tunelowych i niezbędnymi obliczeniami (badania tu­nelowe wykonano w pracowni ma­łych prędkości Instytutu Lotnictwa w Warszawie). Na początku 1985 r. ukończono ostateczną makietę kabi­ny, a do końca tego roku gotowe były wszystkie struktury, w których w ciągu 1986 r. zamontowywano wyposażenie. W 1987 r. rozrysowano projekt, przygotowano technologię i detale. W pracowni podwozi Instytutu Lot­nictwa dokonano też pierwszych prób podwozia sprężystego, z kompozytu, które skonstruował zespół specjalistów w Politechnice War­szawskiej pod kierunkiem dr inż. Romana Switkiewicza. W 1988 r. wy­konano oprzyrządowanie oraz ukoń­czono prototyp nr 001 przeznaczony do prób statycznych. W dniu 7.11.1989 r. ukończono prototyp PZL-105M nr 002 z silnikiem M-14Pm, do prób w locie, oraz na wykonaniu niezbędnych przed oblotem prób statycznych prototypu nr 001. W tym samym roku przebadano też szczegółowo podwozie w Instytucie Lotnictwa. Prototyp nr 002 wykonał pierwszy lot 19.12.1989 r.

Drugi prototyp PZL-105L (nr 003) z silnikiem wtryskowym Avco Lycoming IO-720A1B o mocy 294 kW oblatano w 1991. Dokonano w nim wielu modyfikacji, m.in. przeniesiono nieco wyżej usterzenie poziome.

Produkcja seryjna samolotu nie została podjęta. Prototyp PZL-105 ”Flaming” znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Konstrukcja:
Sześciomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Skrzydła o obrysie prostokątnym, z profilem opracowanym spec­jalnie dla tej konstrukcji. Wznios 1°, kąt zaklinowania 4°, skręcenie geometryczne 0°. Konstrukcja keso­nowa z dwoma dźwigarkami pomoc­niczymi i 16 żebrami. Między kad­łubem a zastrzałem w każdym skrzydle jest integralny zbiornik paliwa. Pokrycie blachą duralową. Końcówki z kompozytu szklano- epoksydowego. Skrzydła podparte zastrzałami. 55% rozpiętości krawędzi spływu każdego skrzydła zajmuje trzy­segmentowa klapa Fowlera kon­strukcji skorupowej z duralu. Pozostałą część krawędzi spływu zajmuje szczelinowa klapolotka sprzężona z klapą, konstrukcji sko­rupowej z duralu.
Kadłub o przekroju poprzecznym eliptyczno- prostokątnym. konstrukcji półskorupowej z elementami ramo­wymi, z duralu PA-7. Konstrukcję stanowi 19 wręg i 12 podłużnie, po­krycie z blach duralowych. Kadłub dzieli się tech­nologicznie na 4 części: silnikową, keson, część da­chową i część tylną. Część silnikowa ma przekrój ko­łowy. Łoże silnika spawane z rur stalowych. Osłona części silnikowej składa się z 9 zdejmowalnych elementów. Tylna część kadłuba jest stożko­wa. z powierzchni rozwijalnych. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie klasycz­nym, dzielone jest na sta­teczniki i stery, konstrukcja duralowa. Usterzenie pionowe o obrysie tra­pezowym, skośne. Statecznik pionowy konstrukcji jednodźwigarowej z pokryciem z blachy duralowej. Końcówka z kompozytu szklano- epoksydowego. Ster kierunku konstrukcji dwudźwigarowej, pokryty bla­chą duralową. Usterzenie poziome ma obrys pro­stokątny, jest bez skosu i bez wznio­su. Statecznik poziomy konstrukcji jednodźwigarowej, pokryty blachą duralową. Dwudzielny ster wy­sokości ma konstrukcję dwudźwigarową i pokryciem duralowym.
Podwozie klasyczne stałe.

Wyposażenie- zestaw VFR / IFR z żyrobusolą,  ADF, radiostacja UHF.
Instalacje- elektryczna,  pneumatyczna, wentylacyjno- ogrzewcza ka­biny. Przewidziana była in­stalacja elektryczna ogrzewania po­wietrza (termowentylator).

Silnik:
PZL-105- w układzie gwiazdowym M-14P o mocy startowej 265 kW (360 KM) i mocy nominalnej 206 kW (280 KM). Wg [1] silnik M-14P posiadał moc 243 kW (330 KM),
PZL-105L- silnik wtryskowy Avco Lycoming IO-720A1B o mocy 294 kW (400 KM).

Dane techniczne PZL-105M (wg [5]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 8,6 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia skrzydeł- 16,9 m2.
Masa własna wyposażeniem- 955 kg, masa użyteczna max- 750 kg, masa startowa max- 1850 kg.
Prędkość dopuszczalna- 340  km/h, prędkość max- 262 km/h, prędkość przelotowa- 214 km/h, prędkość ekonomiczna- 195 km/h, wznoszenie max- 8,7 m/s,  pułap praktyczny- 5500 m, długotrwałość lotu- 5,5 h.

Dane techniczne PZL-105L (wg [1]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 8,58 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia nośna- 16,9 m2.
Masa własna- 1180 kg, masa użyteczna- 670 kg, masa startowa- 1850 kg.
Prędkość max- 260 km/h, prędkość przelotowa- 235 km/h, prędkość minimalna- 102 km/h, wznoszenie- 5,6 m/s, pułap- 5000 m, zasięg- 950 km.

 

O skrzynce: serwis skrzynki. Stojąc na kordach szukaj wysoko różowego flaminga. A skrzynki pod i za :)

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Flaming
Miejsce ukrycia