Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PZL-104 Wilga - OP9ESS
Owner: Chochlik.
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 19-08-2021
Date created: 19-08-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 05-09-2021
65x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
85 visitors
50 x rated
Rated as: Excellent
28 x recommended
This cache is recommended by: ajka, Aynsley, B0rtes, bamba, Chrząszcze2, coosiek, descarado&kolorteczy, hobbbysta, Holka, Inikara, iwonia1999, jemiolka, karwdo, keram58, Marcello002, Mario&Monia, MelonikX, Mhonar, neumann, Oni_no_Pejot, Remol19, Serengeti, słabakinia, Tisia, Tris, Vataryna87, Whatever, WRÓBEL.
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

                                                                                                   PZL - 104 "Wilga"
 
Wilga to nie tylko ptak ale również samolot. I to o świetnej renomie. Na początku lat 60-tych powstał pierwszy prototyp. Oblatano go w 1962 roku i okazało się, że ma sporo wad. Postanowiono jednak nie zarzucać projektu, bo interesowała się nim Indonezja. W efekcie tej decyzji powstał kolejny prototyp (Wilga 2). Oblatano go w 1963 roku i tym razem była to już całkiem niezła konstrukcja. W 1965 roku wsadzono do Wilgi nowy, mocniejszy  silnik, który wymusił zmianę kształtu przedniej części kadłuba. Od tej pory produkowane egzemplarze miały okrągłą obudowę zespołu napędowego. I takie, w tym kształcie były najczęściej spotykane. W 2008 roku wyprodukowano ostatni egzemplarz. Oczywiście przez te wszystkie lata samolot ten był modyfikowany. Poprawiano aerodynamikę i polepszano parametry lotu. W dzisiejszych czasach Wilga jest już przestarzała, ale ma to tę zaletę, że z powodu prostej konstrukcji można ją naprawić młotkiem i śrubokrętem ;). Poza Polską była wytwarzana również w Indonezji. Występowała w wersji do holowania szybowców, rolniczej, wojskowej oraz z pływakami do lądowania na wodzie (przeznaczona dla Kanady). Był to najliczniej produkowany polski samolot. Powstało około 1000 egzemplarzy.
 
Osobiście pamiętam te samoloty z lat 90-tych gdy można je było spotkać na katowickim Muchowcu. Piloci wypowiadali się o nich bardzo pozytywnie. Potrzebowały niewiele miejsca by wystartować, mogły wylądować w praktycznie każdym terenie i były bardzo proste w pilotażu. Samoloty te były i nadal są używane w wielu krajach od Egiptu, przez Europę Wschodnią i Zachodnią, po Nową Zelandię i Amerykę.

 

  • Konstrukcja

jednosilnikowy, metalowy górnopłat

  • Ilość miejsc

4

  • Dane techniczne

1 silnik tłokowy PZL AI-14RA o mocy 260 KM

  • Wymiary

Rozpiętość

11,12 m

Długość

8,1 m

Wysokość

2,94 m

  • Masa

Własna

900 kg

  • Osiągi

Prędkość maks.

200 km/h

Prędkość przelotowa

157 km/h

Pułap

4000 m

Zasięg

680 km

 

Kesz to taka ornitologiczno - leśna klasyka. Żeby się do niego dostać trzeba podać trzycyfrową liczbę która pojawia się w nazwie samolotu. W keszu certyfikaty dla znalazców. 

UWAGA!!!! Ze względu na prawdopodobnie samoczynne przestawienie się szyfru kłódki, do poszukiwanej trzycyfrowej liczby należy dodać 1. W razie problemów proszę dzwonić 662 540 791.

 

Powodzenia :)

 

zdjęcia: www.airliners.net, pl.wikipedia.org, Jarosła Kania Aviateam.pl

Pictures
Wilga
Wilga w oznaczeniu amerykańskim
kokpit
Wilga
Log entries: Found 65x Not found 0x Note 0x All entries