Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[PS] PZL 48 LAMPART - OP9EFZ
Projekt samolotu myśliwskiego i bombowego
Eigenaar: Oni_no_Pejot
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 29-07-2021
Gemaakt op: 29-07-2021
Gepubliceerd op: 28-08-2021
Laatste verandering: 28-08-2021
45x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
65 x Bekeken
34 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
1 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Vamos
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Nature 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

PZL 48 LAMPART

 

Wobec niepowodzenia z samolotem PZL-38 ”Wilk” i silnika PZL ”Foka” podjęto w 1937 r. (wg [3]- prace rozpoczęto już w zimie 1936/1937) decyzję o opracowaniu wersji rozwojowej napędzanej silnikami Gnôme-Rhône ”Mars” 14M05. Do opracowania projektu PZL-48 ”Lampart” przystąpiono na początku 1938 r. Głównym konstruktorem był dr inż. Franciszek Misztal, przy współudziale inż. Tadeusza Tarczyńskiego . Mimo zachowanej sylwetki ”Wilka”, stanowił on opracowany i obliczony od podstaw projekt nowego samolotu. Wprowadzenie mocniejszych i cięższych silników spowodowało konieczność opracowania projektu nowego, nieco większego płatowca, odznaczającego się mocniejszą konstrukcją. Projekt wstępny był gotowy w listopadzie 1938 r.

W sierpniu 1939 r. płatowiec ”Lamparta” znajdował się w stadium daleko zaawansowanej budowy (wg [3]- budowane były dwa prototypy: PZL-48/I ”Lampart A” i PZL-48/II ”Lampart B”, które miały posiadać dwa warianty uzbrojenia. W sierpniu budowa prototypów była już mocno zaawansowana i rozpoczęcie prób spodziewane za 4-5 miesięcy). Oblot spodziewany był w końcu 1939 r. Jednocześnie przygotowywano się do szybkiego uruchomienia produkcji seryjnej, spodziewając się zamówienia na kilkuset (wg [3]- 200) egz. Wybuch II wojny światowej przerwał prace nad tym samolotem. Inż. Franciszek Misztal rozważał rozwój samolotu pościgowego PZL-48 drogą wyposażenia go w mocniejsze silniki Gnôme-Rhône GN14 ”Super Mars” o mocy 588/662 kW (800/900 KM). Dalszym rozwojem był projekt PZL-54 ”Ryś”.

 

grafika za https://pl.pinterest.com/pin/527202700112967678/

Konstrukcja:
Dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji metalowej.
Płat trapezowy z eliptycznymi końcówkami, trójdzielny, duralowy, kryty blachą. Środkowa część płata dwudźwigarowa, części zewnętrzne konstrukcji kesonowej typu PZL (wg patentu F. Misztala). Skrzydła wyposażone w sloty i klapy krokodylowe.
Kadłub o przekroju owalnym, półskorupowy, duralowy, kryty blachą. Kabiny zakryte.
Usterzenie konstrukcji duralowej, kryte blachą. Usterzenie pionowe podwójne.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Uzbrojenie:
a)- 1 działko FK wz. 38D kal. 20 mm i 4 karabiny maszynowe wz. 36 kal. 7,92 mm oraz 2 ruchome sprzężone karabiny maszynowe wz. 37 strzelca. Udźwig bomb- 300 kg,
b)- 2 działka FK wz. 38D kal. 20 mm i 2 karabiny maszynowe wz. 36 kal. 7,92 mm oraz 2 ruchome sprzężone karabiny maszynowe wz. 37 strzelca. Udźwig bomb- 300 kg.
Uzbrojenie wg [3] i [4]:
PZL-48/I ”Lampart A” - 2 działka 20 mm FK 38 i 2 karabiny maszynowe pilota w przodzie kadłuba oraz 2 ruchome sprzężone karabiny maszynowe wz. 37 strzelca. Udźwig bomb- 300 kg,
PZL-48/II ”Lampart B”- 8 karabinów maszynowych wz. 36 pilota oraz 2 ruchome sprzężone karabiny maszynowe wz. 37 strzelca. Udźwig bomb- 300 kg.

Napęd- prototyp PZL-48/I- 2 silniki gwiazdowe Gnôme-Rhône ”Mars” 14M05 o mocy 485/537 kW (660/730 KM), egzemplarze seryjne zamierzano wyposażyć w silniki Gnôme-Rhône ”Mars” 14M07 o mocy 485/574 kW (660/780 KM). Wg [4]- silnik 14M07 posiadał moc: nominalna- 485 kW (660 km), startowa- 471 kW (640 KM) i max- 537 kW (730 KM)

Dane techniczne PZL-48 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,5 m, długość- 8,7 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 21,5 m2.
Masa własna- 2400 kg, masa użyteczna- 1100 kg, masa całkowita- 3500 kg.
Prędkość max- 560 (wg [4]- 550-560) km/h, prędkość minimalna- 130 km/h, wznoszenie- (wg [4]- 9,0) m/s, pułap- 10000 m, zasięg- 1500 km.

 

źródło 

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2315/126/PZL-48-Lampart

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Gruszczyński J. ”Polskie lotnictwo myśliwskie 1936-1942”. Lotnictwo nr 9 i 11/2006.
[3] Cynk J. B. ”Polskie lotnictwo wojskowe w okresie międzywojennym”. Lotnictwo nr 11/2004.
[4] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.


O skrzynce:

na kordach nie znajdziesz skrzynki - znajdziesz samolot, który miał ją dostarczyć ale nie miał szczęścia i zamiast wylądować to "przydrzewił" - zdążył za szczęście przed katastrofą zrzucić ładunek zawierający skrzynkę. Szukaj 14-15m od kordów w miejscu intuicyjnym i charakterystycznym.

 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Logs: Gevonden 45x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs