Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[NORT] Margitka - OP9DM5
Właściciel: Andre0373
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > kujawsko-pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 06-06-2021
Data utworzenia: 06-06-2021
Data opublikowania: 31-07-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 31-07-2021
48x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 1 obserwatorów
82 odwiedzających
32 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Jak wyglądał początek służby "Rusałki" wtedy jeszcze "Margitki"(piękne węgierskie imię). Wiosną 1960 roku przeprowadzono bardzo skomplikowaną operację sprowadzenia do Polski drogą lądową zakupionego przez Szczeciński MPK hydrobusu "Margitka" z węgierskiej stoczni Dunaj Hajogyari-Vac pod Budapesztem. Ciężar ważącego ok 15 ton statku ustawionego rufą do kierunku jazdy dla ciągnika balastowego Tatra 141, który mógł holować specjalistyczne przyczepy o nośności do 100 ton nie stanowił największego problemu. Głównym problemem były jego gabaryty (długość ok. 26m, szerokość prawie 5,5m i wysokość po złożeniu masztu ok. 5m), które powodowały, że trzeba było dokładnie zaplanować trasę. Średnia prędkość z jaką przemieszczał się nietypowy zestaw wynosił ok. 5 km/h. Największym problemem było pokonywanie linii telefonicznych i energetycznych, które na czas przejazdu musiano demontować. Na przykład przejazd przez Bratysławę wymusił wyłączenie z ruchu całych ulic oraz zdemontowanie elektrycznej trakcji tramwajowej. Ten nietypowy transport wywoływał po drodze wszędzie olbrzymie zainteresowanie. Tak było w polskim Skoczowie, gdzie fotograf pan Leon Para uwiecznił to wydarzenie na zdjęciach w dniu 7 maja 1960 roku.



1.m.jpg


2.m.jpg


3.m.jpg


4.m.jpg






Jak skończyła się ta dziwna podróż? Według jednej wersji podróż drogowa "Margitki" zakończyła się w Gliwicach. Tam statek został zwodowany na kanale gliwickim, aby później o własnych siłach dotrzeć Odrą do Szczecina. Według drugiej wersji konwój dotarł do Szczecina i tam z mostu "Długiego" "Margitke" za pomocą 100 tonowego portowego dźwigu zwodowano. Po "Margitce" tą samą drogą do Polski kilka miesięcy później przetransportowano "Juliszkę".



5.m.jpg





"Margitka" wspólnie z "Juliszką" rozpoczęły służbę w dość nietypowym do żeglugi przedsiębiorstwie bo w Szczecińskim MPK, w którym służyły do 1963, kiedy to przejęła je Żegluga Szczecińska.




6.m.JPG


7.m.jpg





W 1971 "Margitka' trafiła do Kruszwicy na Gopło, gdzie służy do dzisiaj jako "Rusałka". Wielu mieszkańców regionu Pomorza Zachodniego do dziś wspomina z sympatią rejsy wycieczkowe jakie odbywali w ramach wycieczek szkolnych Margitką na wodach Odry i jeziora Dąbie. Widząc "Rusałkę" w służbie nie są do końca pewni czy to dawna "Margitka" czy "Juliszka"(nie wiadomo co się z nią stało).
Tymczasem 53 letnia "Rusałka"ex "Margitka" cały czas dzielnie się trzyma na falach Gopła.



8.m.JPG





Oprócz zdjęć ze Skoczowa wygrzebaliśmy z sieci dokładne plany modelarskie "Margitki" w opracowaniu Zbigniewa Luranca z roku 1964.



plan1.m.JPG


plan2.m.JPG


plan3.m.JPG




Plany różnią się trochę od dzisiejszego stanu "Rusałki". Z nadbudówki zniknął dzwonek i metalowe tratwy ratunkowe , niedawno Rusałkę wyposażono w nowe pontony ratunkowe.



9.m.JPG





W środku zmieniono usytuowanie bufetu przenosząc go na rufę, fotele "autobusowe" zmieniono na drewniane ławeczki z stoliczkami przez co zmniejszyła się liczba miejsc siedzących. Zlikwidowano również jedno z wejść. Może jest tylko nieużywane? Pozostała natomiast oryginalna tabliczka znamionowa z nazwą Margitka i dopuszczalną ilością zabieranych pasażerów.


10.m.jpg

Artykuł najprawdopodobniej z 2011 roku

źródło: https://www.kruszwica.tk/news.php?readmore=266

Weź coś do pisania 

Nie zapomnij spisać danych do finału

Pamiętaj że jesteś na terenie lub w pobliżu Parku Natura 2000 .

Nie śmieć Nie hałasuj. 

Certyfikaty do pobrania i wydrukowania we własnym zakresie, tutaj:

4E739BEC-9A97-E2E6-4FCF-87F1C6045DD4.png

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 48x nieznaleziona 0x komentarz 1x Wszystkie wpisy