Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
PKP Piaseczno - OP9D23
Owner: KasiaJawo
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 27-02-2022
Date created: 16-05-2021
Date published: 27-02-2022
Last modification: 27-02-2022
18x Found
0x Not found
0 notes
watchers 2 watchers
42 visitors
11 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Otwarcie szerokotorowej linii kolejowej Warszawa – Radom nastąpiło 25 listopada 1934 roku. Nowa inwestycja „skróciła” odległość między Warszawą a Krakowem o 46 km. Prace zostały rozpoczęte wiosną 1933 roku i pod koniec listopada 1934 były na ukończeniu. Długość linii kolejowej Warszawa – Radom wynosiła 102,8 km, na tej drodze zaprojektowano sześć stacji (5 plus jeden przystanek) – Piaseczno, Chynów, Warka, Dobieszyn, Bartodzieje i przystanek Zalesie Górne. Dworce kolejowe na trasie Warszawa – Radom zostały zaprojektowane w stylu architektury modernizmu, położono duży nacisk na funkcjonalność pomieszczeń i wygodę pasażerów.

Prawdopodobnie architektem budynku w Piasecznie był architekt Edgar Norwerth. Dlaczego prawdopodobnie? Nie zachowała się dawna dokumentacja lub nie została odnaleziona. Jeśli architektem nie był Edgar Norwerth, tylko np. zespół architektów kolejowych lub zespół studentów z Politechniki Warszawskiej, to jedno jest pewne – styl, czas, w którym tworzył wskazuje na to, że Norwerth musiał mieć duży wpływ na projekt dworca piaseczyńskiego.

W kilka miesięcy po otwarciu dworca miało miejsce wydarzenie, które nobilitowało miasto. Otóż w maju 1935 roku, na stacji Piaseczno zatrzymał się specjalny pociąg wiozący trumnę ze zwłokami marszałka Józefa Piłsudskiego do Krakowa. Były wzruszające przemówienia i tłumy mieszkańców Piaseczna żegnające wodza narodu w jego ostatniej podróży.

Dworzec przed 2014r. Fot. Jerzy S. Majewski

Wchodząc w XXI wiek dworzec, wizytówka miasta, był w opłakanym stanie. Właścicielem budynku było PKP, Gmina Piaseczno musiała obiekt wydzierżawić i pozyskać fundusze na jego remont. W efekcie budynek przy ul. Dworcowej o pow. 431 m2 został przebudowany pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, gdyż w trakcie prac budynek został wpisany do rejestru zabytków i konserwator objął pieczę nad remontem. Zmodernizowany budynek został oddany do użytku na początku sierpnia 2015 roku.

Źródło: https://www.przegladpiaseczynski.pl/historia/piaseczno-historia/tu-zaszla-zmiana-dworzec-pkp-w-piasecznie/

 

Skrzynka zawiera jedynie logbook, zatem weź coś do pisania.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
spoiler
Log entries: Found 18x Not found 0x Note 0x Picture 1x All entries Gallery