Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
PKP Piaseczno - OP9D23
Właściciel: KasiaJawo
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 27-02-2022
Data utworzenia: 16-05-2021
Data opublikowania: 27-02-2022
Ostatnio zmodyfikowano: 27-02-2022
17x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 2 obserwatorów
41 odwiedzających
10 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Otwarcie szerokotorowej linii kolejowej Warszawa – Radom nastąpiło 25 listopada 1934 roku. Nowa inwestycja „skróciła” odległość między Warszawą a Krakowem o 46 km. Prace zostały rozpoczęte wiosną 1933 roku i pod koniec listopada 1934 były na ukończeniu. Długość linii kolejowej Warszawa – Radom wynosiła 102,8 km, na tej drodze zaprojektowano sześć stacji (5 plus jeden przystanek) – Piaseczno, Chynów, Warka, Dobieszyn, Bartodzieje i przystanek Zalesie Górne. Dworce kolejowe na trasie Warszawa – Radom zostały zaprojektowane w stylu architektury modernizmu, położono duży nacisk na funkcjonalność pomieszczeń i wygodę pasażerów.

Prawdopodobnie architektem budynku w Piasecznie był architekt Edgar Norwerth. Dlaczego prawdopodobnie? Nie zachowała się dawna dokumentacja lub nie została odnaleziona. Jeśli architektem nie był Edgar Norwerth, tylko np. zespół architektów kolejowych lub zespół studentów z Politechniki Warszawskiej, to jedno jest pewne – styl, czas, w którym tworzył wskazuje na to, że Norwerth musiał mieć duży wpływ na projekt dworca piaseczyńskiego.

W kilka miesięcy po otwarciu dworca miało miejsce wydarzenie, które nobilitowało miasto. Otóż w maju 1935 roku, na stacji Piaseczno zatrzymał się specjalny pociąg wiozący trumnę ze zwłokami marszałka Józefa Piłsudskiego do Krakowa. Były wzruszające przemówienia i tłumy mieszkańców Piaseczna żegnające wodza narodu w jego ostatniej podróży.

Dworzec przed 2014r. Fot. Jerzy S. Majewski

Wchodząc w XXI wiek dworzec, wizytówka miasta, był w opłakanym stanie. Właścicielem budynku było PKP, Gmina Piaseczno musiała obiekt wydzierżawić i pozyskać fundusze na jego remont. W efekcie budynek przy ul. Dworcowej o pow. 431 m2 został przebudowany pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, gdyż w trakcie prac budynek został wpisany do rejestru zabytków i konserwator objął pieczę nad remontem. Zmodernizowany budynek został oddany do użytku na początku sierpnia 2015 roku.

Źródło: https://www.przegladpiaseczynski.pl/historia/piaseczno-historia/tu-zaszla-zmiana-dworzec-pkp-w-piasecznie/

 

Skrzynka zawiera jedynie logbook, zatem weź coś do pisania.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
spoiler
Wpisy do logu: znaleziona 17x nieznaleziona 0x komentarz 0x Obrazki/zdjęcia 1x Wszystkie wpisy Galeria