Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Państwowy Urząd Repatryjacyjny nr 4 "Port" - OP9CQP
Punkt Zborczy nr 4 PUR "Nabrzeże portowe OKO.
Właściciel: alex22
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > zachodniopomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 03-05-2021
Data utworzenia: 03-05-2021
Data opublikowania: 08-05-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 08-05-2021
11x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
26 odwiedzających
6 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Zalecane szukanie nocą  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

OPIS MIEJSCA:

Nabrzeże Oko-Odra znajdowało nie opodal punktu zborczego nr 4  w poblizu zniszczonej olejarni.Umożliwiało ono repatryjację drogą morską. Było to jedno z kilku przekazanych przez okupacyjne władze radzieckie delegaturze Głównego Urzędu Morskiego w Szczecinie 5 marca 1946 r. w tym drugie nabrzeże Oko – Basen. Nabrzeże odbudowano do 1 kwietnia z przeznaczeniem do obsługi pasażerów, m.in. posiadało krytą halę służącą za poczekalnię. 

Przesiedleńcy po odprawie celnej, odwszeniu i niejednokrotnie kilkudniowym pobycie w punkcie zbornym, po przybyciu statku przeprowadzani byli według przygotowanej listy w dół ulicy Ziemowita na nabrzeże OKO, gdzie po wejściu na pokład każdy z nich otrzymywał suchy prowiant na dwa dni (także w przypadku transportu kolejowego). T. Białecki we wspomnianym tu wielokrotnie studium o przesiedleniach pisze, że pierwszy transport 1496 Niemców załadowano 4 kwietnia na statek ROTENFELS i jest to zgodne z ewidencją transportów morskich. Jednak większość autorów publikacji na temat przesiedleń podaje za Piotrem Zaremba i dyrektorem WO PUR, Ludwikiem Sowińskim, a także według informacji prasowej z tego okresu, że był to statek POSEJDON, który 4 kwietnia przywiózł 802 repatriantów polskich i zabrał 1500 przesiedleńców niemieckich. Poza tymi dwoma statkami, do transportu przesiedleńców użyto kolejne cztery frachtowce z niemiecką załogą, ISAR, TENERIFE, HERING i SPREE oraz statek sanitarny GLŰCKAUF. Wszystkie pod flagą „C”, jaką nosiły niemieckie statki handlowe przejęte przez aliantów. Ogółem droga morską w 29 transportach przywieziono 29669 repatriantów polskich, a do strefy brytyjskiej w 35 transportach wywieziono 31683 przesiedleńców niemieckich (oficjalnie podaje się liczbę 37 transportów, ale dwa z nich były bez ładunku, natomiast według danych Wojewódzkiego Oddziału PUR drogą morską wywieziono 43213 przesiedleńców niemieckich).

Repatriację drogą morską wznowiono 23 października 1946 r., ale tylko jednym statkiem, którym był transportowiec s/s ISAR. Do 20 grudnia 1946 wykonał on 14 rejsów na wspomniane już nabrzeże Oko przywożąc 19865 repatriantów polskich. Statek ten w roku następnym, od 4 maja do 1 lipca 1947, cumował raz w tygodniu, tym razem przy Wałach Chrobrego, przywożąc 23336 osób. 

Do punktu Etapowego Nr 4 na nabrzeże oko  7 kwietnia 1946 r. statek pod aliancką banderą „C” przywiózł 380 żołnierzy spadochroniarzy pod dowództwem płk. Mioduńskiego, których w pełnym oporządzeniu wyładowano na nabrzeżu Oko. Następnie samochodami przewieziono na pl. Żołnierza Polskiego, skąd zwartym szykiem, entuzjastycznie witani przez polskich szczecinian, przemaszerowali w asyście orkiestry do Punktu Nr 2 PUR-u na Jagiellońskiej.

Informacje zaczerpnięte ze STRONY.

 

Fotografia poniżej przedstawia krytą poczekalnię na przystani pasażerskiej nabrzeża Oko, służącą przybywającym repatriantom polskim z zachodu i wysiedlanym drogą morską Niemcom.

 

 

OPIS SKRZYNKI:

Mały pojemnik ukrył się na przeciwko drogi prowadzącej do nabrzeża oko.

 

Obrazki/zdjęcia
Port OKO
Spojler OKO