Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Tunel - OP99PX
Właściciel: KubaB08
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > łódzkie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 27-10-2020
Data utworzenia: 26-10-2020
Data opublikowania: 27-10-2020
Ostatnio zmodyfikowano: 21-05-2023
41x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 3 obserwatorów
90 odwiedzających
25 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: lukooo
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Szybka skrzynka 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Ukaz carski z 1865 roku upoważnił grupę założycielską, do utworzenia spółki akcyjnej pod nazwą „Towarzystwo Drogi Żelaznej Fabryczno-Łódzkiej”. Była to spółka kapitału przemysłowego z finansowo - handlowym. Karol Scheibler i Edward Frankenstein reprezentowali sfery przemysłowe Łodzi i Warszawy, zaś Józef Jabłkowski, Maurycy Ludwik Mamroth, August Rephan, Mathias Rosen i Jan Bloch byli finansistami. Spółka szumnie określała się towarzystwem akcyjnym, w rzeczywistości jednak należała do siedmioosobowej grupy założycielskiej, która posiadała 80 % sturublowych akcji. Z ogólnej ilości 11 212 akcji sam Jan Bloch skupił w swoim ręku 2500 akcji (czyli 22,5%) i został prezesem zarządu. Karol Scheibler miał 400 akcji. 

Natychmiast uzyskano koncesję na budowę linii kolejowej. Zezwolenie cara Aleksandra II nosi datę 18 lipca 1865 r., a roboty rozpoczęto już 1 września. Prace torowe prowadzono pod nadzorem głównego inżyniera Hipolita Cieszkowskiego. Tempo budowy było ekspresowe; była to praca ręczna, a transport materiałów i ziemi odbywał się konnymi furmankami. Dnia 19 listopada 1865 r. nastąpiła uroczystość otwarcia linii kolejowej Łódź - Koluszki, która liczyła 25,5 wiorsty (nieco ponad 27 km).

Poważne czasopismo „Ekonomista” informowało opinię publiczną o ukończeniu inwestycji w ciągu niespełna 3 miesięcy, pisząc: „Droga Żelazna Fabryczno-Łódzka, otwarta dnia 19 listopada łączy najznaczniejsze fabryczne miasto Królestwa z siecią ogólną dróg żelaznych. Nie jest ona jeszcze zupełnie urządzona dla publiczności, nastąpi to dopiero z przyszłą wiosną, ale już mogą się odbywać transporty, zwłaszcza dowóz materiału opałowego tyle dla Łodzi ważnego. Do stanu takiego roboty doprowadzone zostały z nadzwyczajną szybkością.”

Zaraz też ruszyły pociągi towarowe, przewożące surowce i gotowe wyroby z łódzkich fabryk. Wielu historyków za datę uruchomienia tej kolei uważa dzień 1 czerwca 1866 r., czyli dzień uruchomienia regularnej komunikacji pasażerskiej.

Linia niewątpliwie odegrała istotną rolę w rozwoju przemysłu włókienniczego w łódzkim okręgu przemysłowym. Dzięki niej awansował on do trzeciego pod względem wielkości ośrodka produkcji włókienniczej w Cesarstwie Rosyjskim.

Próbą złamania transportowego monopolu Towarzystwa Kolei Fabryczno - Łódzkiej była pewna inicjatywa grupy największych łódzkich fabrykantów z Juliuszem Kunitzerem na czele.  W latach 1889–1896, postawili oni sobie za cel budowę tzw. „kolei obwodowej”, która miała od stacji Łódź Widzew opasać Łódź kręgiem, a od niej miały powstać bocznice do największych łódzkich fabryk. Koncepcja ta spotkała się z ostrą kontrakcją Towarzystwa i w efekcie, w tym czasie nie doszło do jej realizacji. W 1902 roku rozbudowano cały odcinek linii do Koluszek  do dwóch torów.

Po drugiej wojnie światowej, w roku 1954, linia kolejowa doczekała się elektryfikacji na całej swojej długości. W latach 2006–2008 dokonano modernizacji na odcinku Łódź Widzew – Koluszki. Pozwoliło to na zwiększenie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich, do 140–160 km/h. (źródło)

Stary przystanek kolejowy Łódź Niciarniana (źródło)

 

W roku 2012 rozpoczęły się prace nad zagłębieniem odcinka Łódź Widzew – Łódź Fabryczna w wykopie i budowie nowego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna. W ramach przygotowań do tej inwestycji uległ całkowitej rozbiórce pierwotny budynek przystanku Łódź Niciarniana. Wg założeń, tory kolejowe miały zejść pod ziemię przy ulicy Niciarnianej. Tutaj miał zaczynać się tunel kolejowy do Dworca Fabrycznego, a jezdnia ulicy miała przechodzić nad torami bez wznoszenia się. Jednakże, już w trakcie budowy wykryto płytko zalegające wody podziemne (prawdopodobnie nie znajdują się pod samym skrzyżowaniem, lecz nieco na wschód od niego, na odcinku Łódź Niciarniana - Łódź Widzew). Zrodziło to konieczność zmiany całego projektu. Ponieważ na poprowadzenie torów w tzw. "szczelnej wannie" nie pozwolił czas ani środki finansowe, postanowiono obejść wody podziemne od góry, wypłycając torowisko.

Rozpatrywano pięć rozwiązań:

1. Pozostawienie przejazdu ze szlabanami, który istniał tu przed rozpoczęciem przebudowy; prowadziłoby to do permanentnego paraliżu tej części miasta.

2. Wiadukt drogowy - forsowany przez PKP PLK, a odrzucany przez mieszkańców pobliskiego osiedla, obawiających się spadku wartości mieszkań (niedogodności mogliby odczuwać szczególnie lokatorzy ostatniej klatki jednego z budynków, na wysokości której wiadukt miałby wznosić się na 2,6 m. Urząd Miasta manewrował między stanowiskiem mieszkańców (proponując im np. zamianę mieszkań na inne w podobnym standardzie) a stanowiskiem firmy PKP.

3. Nie ma przejazdu, nowy przejazd będzie wybudowany w ciągu projektowanej ulicy Konstytucyjnej,

4. Nie ma przejazdu, nowy wiadukt będzie wybudowany w ciągu ulicy Widzewskiej,

5. Nie ma przejazdu, nowy wiadukt będzie wybudowany w ciągu ulicy Puszkina, na Widzewie Wschodzie. (źródło)

W rezultacie, pojawiła się szósta propozycja i ta została zrealizowana.  Wybudowano… tunel drogowy na ciągu ulicy Niciarnianej, zagłębiając jezdnię i puszczając linię kolejową górą, po powierzchni ziemi.

********

Drogi Keszerze / Keszerko.

Znajdujesz się przy wlocie do tunelu kolejowego, ukończonego w 2015 roku. Ma on 1,7 km długości i kończy się (na razie) nowym dworcem Łódź Fabryczna,16,5 m pod ziemią. Tunel stanowił  spore wyzwanie konstrukcyjne, ze względu na trudny geologicznie teren i obecność wspomnianych już wód podziemnych. Grubość jego zewnętrznych ścian przekracza 1 metr, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m. Można to mniej więcej porównać do klasy odporności "B", hitlerowskich schronów bojowych z okresu II wojny światowej. Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu była realizowana przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. Objęła montaż 12,5 km torów, a wartość całego projektu osiągnęła kwotę 1,75 mld złotych. Część z niej stanowiło dofinansowanie UE. (źródło)

Pamiętaj, że wlot jest monitorowany przez czujne kamery Straży Ochrony Kolei (złowrogo nazywanej gdzieniegdzie Bahnschutzem). Żadnego przechodzenia przez płotki, żadnego undergroundu. SOK jest szybki, silny, zwarty i gotowy... Zawsze ma poczucie Misji i zawsze wykonuje swoje obowiązki gorliwie...

********

Sam kesz znajduje się w pobliżu, na kordach. Proponuję najpierw nim się zająć, w konspiracji, a dopiero potem zwracać na siebię uwagę spacerując i oglądając. Wzdłuż ogrodzenia droga robi sìę bardzo błotnista i lepiej podejść po nasypie. Tam jest coś w rodzaju ścieżynki. Maskowanie leśne, na wysokości ok. 1.80 m.

 

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 41x nieznaleziona 0x komentarz 0x Obrazki/zdjęcia 2x Wszystkie wpisy Galeria